Didactische aanpassingen bij zaakvakken: afbeeldingen
Hoe omschrijf je afbeeldingen voor blinde leerlingen?
Voorbeeldopgave
Afbeeldingen omschrijven:
Didactische aanpassing
Opdracht 7
a. Bekijk de afbeelding. Wat zie je? Vul in.
(afbeelding: foto van een groep kippen die dicht op elkaar zitten in een klein hokje. Ze hebben weinig ruimte. Onderlangs aan de buitenkant van het hok is een lopende band. De eieren die de kippen leggen, rollen vanuit het hok op de lopende band.)
Je ziet een: [ ]
b. Kruis aan. De foto bij a is een voorbeeld van:
[ ] akkerbouw
[ ] bio-industrie
[ ] biologische landbouw
[ ] veeteelt
In deze opdracht hebben we de afbeelding beschreven, omdat het een onmisbare afbeelding is om de opdracht uit te kunnen voeren. Dit hebben we zo objectief mogelijk gedaan, door alleen op te schrijven wat er daadwerkelijk te zien is. De vraag blijft hetzelfde en daardoor kan de blinde leerling meedoen met de rest van de klas.
[Bron afbeelding: Geobas kopieerboek 6, Noordhoff Uitgevers 2008]