Audiocolumn

 

Danny is een leerling met dyslexie. Terwijl hij zit te leren, worstelt hij regelmatig met zijn digitaal hulpmiddel. Maar een hulpmiddel is een middel dat helpt, toch? Wel als het goed is. Maar hoe weet je wanneer het goed is? Toegankelijkheidsmanager Hans Beerens neemt je mee in deze audiocolumn. 

Ervaring

Wat is de best passende leesvorm? IB'er Janine vertelt

IB'er Janine aan het werk met een leerling

Coen heeft een cerebrale visuele stoornis (CVI), een oogziekte die hem belemmert bij het lezen. Op school gebruikt hij daarom lesmateriaal in gesproken vorm. Dat kan hij beluisteren met een speciale voorlees-app. IB’er Janine vertelt hoe deze keuze is gemaakt.

VRAAG HET DE EXPERT

Image
Hans Beerens, productmanager en expert toegankelijke informatie


Heb je een specifieke vraag over toegankelijk lesmateriaal? Onze expert Hans Beerens weet er alles van!

Achtergrond

‘Een toegankelijk schoolboek, wat is dat eigenlijk?’

Die vraag wordt dikwijls gesteld aan de experts van Dedicon. Maar wat bedoelen we nu eigenlijk met een toegankelijk schoolboek? Waarin verschilt een 'gewoon' schoolboek van de schoolboeken die wij voor leerlingen met een visuele beperking of dyslexie maken?

Ervaring

Juul hangend over een blauw geverfde railing en met een blauwe achtergrond

Juul kon op de middelbare school prima uit de voeten met dyslexiebestanden. Maar nu is haar situatie veranderd en merkt ze dat dyslexiebestanden haar niet meer helpen. Wat nu?

Video

Voorlees-app LEX, wat levert dat op?

Laurens werkt met de LEX voorlees-app

Leerlingen Laurens en Casper vertellen over hun ervaringen met de LEX voorlees-app en wat het hen oplevert.

Poll

Gebruik jij speciale hulpmiddelen bij het aanpassen van lesmateriaal voor een leerling met een leesbeperking (dyslexie, slechtziend of blind)?

Keuzen

Delen op Social Media