‘Bij het voorlezen zat hij te hakkelen’

Het vermoeden ontstaat dat brugklasser Timo dyslexie heeft

Met een havo-advies op zak maakte Timo de overstap van basisschool naar de middelbare school. Timo had zonder noemenswaardige problemen de basisschool goed doorlopen. Maar pas toen hij goed en wel in de brugklas zat, merkte zijn moeder Annelies dat er iets niet pluis was. Langzaamaan rees het vermoeden dat Timo wel eens dyslexie zou kunnen hebben. In deze aflevering van de serie 'Zoektocht van een moeder' vertelt Annelies over hun ervaringen.

“Terugkijkend waren er eerder ook al wel signalen. Op de basisschool ging Timo met rekenen altijd als een speer! Maar wanneer hij iets met taal en lezen moest doen, dan was hij wel altijd de langzaamste. Toch konden we er nooit goed de vinger op leggen.”

Timo kon op de basisschool goed meekomen met de andere kinderen van zijn klas. En in groep 8 kreeg hij na de Cito-toets uiteindelijk havo-advies. “Maar toen hij naar de brugklas van het Campus College ging, kregen we al aan het begin van het schooljaar een telefoontje van zijn mentor. Hij had vaak zijn huiswerk niet gemaakt, werkte slordig, speelde de clown in de klas…. Maar ja, hij is nu eenmaal een tiener die liever niet naar school gaat; hij zit het liefst de hele dag te gamen. Dat er iets anders aan de hand was, daar stonden we toen nog niet zo bij stil.” 

Timo pakt zijn schooltas uit in de keuken. Rechts achter staat zijn moeder Annelies.

Hakkelend voorlezen

Na het telefoontje van de school en toen Timo de eerste proefwerken achter de rug had, wilde Annelies weten hoe het ervoor stond. “Ik ben toen in Magister gaan kijken. En maar goed ook… ik schrok me een hoedje! Allemaal rode cijfers! Voor Engels overhoring een 4, voor Nederlands dictee een 4, voor Frans een 3, Geschiedenis een 5. Sommige leraren hadden er opmerkingen bij gezet. Bijvoorbeeld zijn leraar Engels merkte op dat Timo altijd heel vlot zijn zegje doet en geen blad voor de mond neemt in de klas. Maar wanneer Timo iets moest oplezen, dat hij dan zat te hakkelen.” 

Van haar schoonzus hoorde Annelies soortgelijke ervaringen. Want ook Timo’s neef had in de brugklas een slechte start gemaakt; veel onvoldoendes, moeite met concentreren, geen huiswerk maken. “Toen zijn ze er na een tijdje achter gekomen dat hij dyslexie bleek te hebben. Dyslexie, daar had ik eerder nog nooit aan gedacht!” 

Onderzoek lees- en spellingproblemen

Dyslexie wordt in de meeste gevallen vastgesteld in het basisonderwijs. Toch komt het nog wel eens voor dat de diagnose pas later wordt gesteld, wanneer een leerling in het voortgezet onderwijs zit. Op veel middelbare scholen wordt daarom een signaleringsonderzoek gedaan naar lees- en spellingproblemen en dyslexie. Zo ook op de school van Timo. Annelies: “Tijdens de eerste ouderavond, zo’n kennismakingsavond voor de ouders van brugklassers, hoorde ik dat de school ieder jaar bij alle brugklassers een aparte test doet. Een dictee krijgen ze dan, meteen aan het begin van het schooljaar. Ik denk dat het vlak na de herfstvakantie was dat ik werd gebeld door Annemiek, een specialist die op Timo’s school werkt. Zij had naar aanleiding van die spellingstest nog een paar andere testjes met Timo gedaan. Ze zei dat ze een sterk vermoeden had dat Timo dyslexie zou hebben. Ze adviseerde ons om hem uitgebreider te laten onderzoeken.”

Wil je weten hoe het Annelies en Timo verder is vergaan? Lees dan de volgende aflevering van de serie 'Zoektocht van een moeder'.

Afbeelding
klantenservice Dedicon

We helpen je graag verder!

Heb je een vraag over aangepaste schoolboeken? Onze klantenservice helpt je graag verder! 
T: 0486 486 486

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen van Goede Kennis elk kwartaal in je mailbox.

Vermoeden van dyslexie?

Heb je net als Annelies een vermoeden dat je kind mogelijk dyslexie heeft? Het is van groot belang dat dit vroegtijdig wordt gesignaleerd en behandeld. Op de sites van Steunpunt Dyslexie en Dyslexie Centraal kun je bijvoorbeeld lezen wat dyslexie inhoudt, hoe je dyslexie kunt herkennen en wat de school kan/moet doen. In het basisonderwijs krijgen kinderen met leesproblemen gerichte ondersteuning. Sommige scholen hebben een dyslexieprotocol, waarin staat hoe zij omgaan met dyslexie. In het zorgplan van de basisschool staat welke methoden en hulpmiddelen de school gebruikt voor dyslectische leerlingen. Pas wanneer dyslexie is vastgesteld en een dyslexieverklaring is afgegeven, kunnen hulpmiddelen en extra maatregelen worden geregeld. Daaronder vallen ook aangepaste schoolboeken, zoals gesproken boeken, boeken in EPUB, vergrotingen of dyslexiebestanden. In de rubriek Dyslexie op deze site lees je daar meer over. 

SERIE: Zoektocht van een moeder

Publicatiedatum: 30 januari 2023 Laatste update: 1 year geleden