‘Dankzij hulpmiddelen kan ik meedoen, net als iedere andere student’

Jasper heeft CVI en vertelt over zijn ervaringen

Jasper studeert logistiek in Breda. En net als iedere andere student heeft hij te maken met enkele uitdagingen. Een bijzondere uitdaging is dat hij een visuele beperking heeft: CVI. Maar wat is dat voor iets? En hoe beïnvloedt dat zijn studie en dagelijks leven?

Cerebrale visus stoornis (CVI) is een stoornis waarbij de verwerking van wat je ogen waarnemen en je hersenen verwerken niet goed verloopt. Hierdoor kun je last krijgen van allerlei uiteenlopende symptomen. En die symptomen zijn zo uiteenlopend van aard dat mensen met CVI nooit dezelfde problemen ervaren; het is voor iedereen anders.”

Ook  per tijdstip van de dag kan CVI per persoon anders worden ervaren. Zo ook voor Jasper. “Iedere dag is anders voor mij. Over het algemeen kan ik zeggen dat ik ’s ochtends meer zie dan ’s avonds. Hoe vermoeider ik ben, des te minder ik ga zien. Maar hoeveel ik zie, hangt ook van de drukte af; in een drukke omgeving zie ik minder dan in een rustige omgeving. Dit komt omdat mijn hersenen in drukke omgevingen te veel te verwerken krijgen en dat niet aankunnen en ik dus dingen niet meer zie.”

Het overzicht verliezen

Crowding is een fenomeen dat vaak gepaard gaat met CVI. “Ik heb veel last van crowding. Als er veel te zien is, dan raak ik het overzicht kwijt. En ik ga minder goed zien. Het fenomeen heet niet voor niets crowding: in een grote menigte mensen verlies ik het overzicht en gaan voor mij dingen over elkaar heenlopen.”

CVI en het daarmee gepaard gaande crowding belemmeren ook het lezen. Om dat uit te leggen wijst Jasper op onderstaande afbeelding. “Letters lopen in elkaar over en dat leest natuurlijk lastig. Het kost erg veel energie om teksten te ontrafelen; ik verdwaal snel in teksten, sla regels over of lees regels dubbel.”

voorbeeld van crowding: tekst zoals diegene krijgt te zien met CVI en tekst zoals iemand zonder CVI die waarneemt

 

Aangepaste studieboeken en hulpmiddelen

Voor Jasper zijn aangepaste studieboeken en hulpmiddelen van onschatbare waarde. “Omdat ik niet altijd alles goed zie en moeite heb met lezen, gebruik ik hulpmiddelen. Vooral tekst-naar-spraak pas ik toe en vergrotingen, zodat ik minder moeite hoef te doen om dingen te lezen. Op die manier kan ik toch, net als iedere student, meedoen. En uiteindelijk mijn diploma halen.”