De juiste leesvorm kiezen. Hoe doe je dat?
Deze keuzevragen helpen je op weg
‘Wie voor de keuze van een leesvorm staat, adviseer ik altijd zichzelf enkele specifieke keuzevragen te stellen. Deze vragen zijn van belang om de middelen, de omgeving én de wensen van de leerling in kaart te brengen. En vervolgens op elkaar af te stemmen.’
Doe de check met deze keuzevragen
De gebruiker (Student)
- Aan welke vorm van ondersteuning heeft de individuele leerling behoefte?
- Wat past bij de leerling en zijn school- en thuissituatie?
De omgeving (Environment)
- Welke praktische vorm van ondersteuning is er bij problemen en vragen (op school én thuis)?
- Welke technische voorwaarden voor gebruik (bijvoorbeeld internet) zijn aanwezig?
- Welke organisatorische afspraken zijn gemaakt tussen leerling, ouders en school?
- Waar moeten deze uitgevoerd kunnen worden: op school, thuis en/of onderweg?
De taken (Tasks)
- Waarvoor moet en wil de leerling het product (vooral) gebruiken?
- Welke taken moet de leerling kunnen uitvoeren?
De technologie (Technology)
- Welke leesvormen werken technisch goed samen met apparaten en software?
- Onze productkeuzehulp helpt je daarbij.
- Evalueer of het hulpmiddel helpt
SETT-model van Joy Zabala
Deze vragen zijn gebaseerd op het SETT-model van Joy Zabala. SETT staat voor Student, Environment, Task en Technology. Meer over de achtergronden en downloads vind je op http://joyzabala.com.
TIP!
Bekijk bij de start van groep 7 al welke leesvormen kunnen ondersteunen. Zo is de leerling bij de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs al gewend te werken met deze hulpmiddelen. In de brugklas verandert namelijk alles en als de leerling dan nog eens moet starten met de hulpmiddelen, dan is dat extra pittig.