Didactische aanpassingen bij rekenen: kloktijden

Hoe leer je een blinde leerling klokkijken?

Kloktijden is een vast onderdeel van het schoolvak rekenen. Een blinde leerling zal echter nooit klokkijken. Toch moet ook hij een digitale kloktijd kunnen begrijpen en toepassen. Hoe leer je een blinde leerling klokkijken? Didactische aanpassingen bieden uitkomst. We laten je met een voorbeeld zien hoe dat werkt.

Voorbeeld

Kloktijden invullen.

Vijf klokken zonder wijzers met digitale tijden eronder

Didactische aanpassing

Opdracht 4.
Je krijgt 5 keer een digitale tijd.
Hoe laat is het op de analoge klok? Vul in.
De eerste is voorgedaan.
a. 13.47 - [dertien minuten voor twee]
b. 08.24 - [ ]
c. 23.17 - [ ]
d. 15.28 - [ ]
e. 00.02 - [ ]

De opdracht is zo aangepast dat de leerling de klok niet hoeft in te tekenen, maar de tijd uitschrijft zoals je het verbaal zou bespreken. Deze opdracht kan het beste gemaakt worden met behulp van een oefenklok. Dan kan de leerling de wijzers daadwerkelijk op de juiste plek zetten.

[Bron afbeelding: Alles telt groepsmap 8, ThiemeMeulenhoff 2010]

 

Gerelateerde artikelen

Didactische aanpassingen bij rekenen