Didactische aanpassingen bij spelling: woorden kleuren

Hoe pas je opdrachten aan?

Als het gaat om spelling, dan komt het vaak voor dat leerlingen woorden of delen van woorden een kleur moeten geven. Maar ja, als je een visuele beperking hebt is dat best lastig. Daarom past Dedicon deze opdrachten in de schoolboeken aan, zodat ook blinde en slechtziende leerlingen deze opdrachten kunnen maken. Hoe? Dat zie je in het voorbeeld hieronder.

Voorbeeld

Woorden kleuren.

plaatje van een vos en een beer, met losse woorden eronder waarbij letters moeten worden gearceerd

Didactische aanpassing

Opdracht 1.
Je krijgt achttien woorden.
1. Lees de woorden.
2. Hoor je /ir/, /or/ of /ur/?
Kruis het goede ook-zo-stukje aan.
1. vos
[ ] eer
[ ] oor
[ ] eur
[ ] geen ook-zo-stukje
2. loopt
[ ] eer
[ ] oor
[ ] eur
[ ] geen ook-zo-stukje
3.  meer
[ ] eer
[ ] oor
[ ] eur
[ ] geen ook-zo-stukje
etc.

De woorden zijn genummerd zodat het kind weet waar hij in de oefening is. De antwoorden worden bij elk woord herhaald. Dat kost iets meer leeswerk, maar omdat het steeds dezelfde antwoorden zijn, gaat dat snel. Het invulvakje staat voor het antwoord, zodat het bij elke regel op dezelfde positie staat. Het doel van de oefening, namelijk het kunnen herkennen en onderscheiden van de drie klanken, blijft gelijk.

[Bron afbeelding: Taalverhaal.nu, Spelling, Maatschrift 4a, ThiemeMeulenhoff]
 

Gerelateerde artikelen

Didactische aanpassingen bij spelling

Video

Wat zijn didactische aanpassingen? Onze expert Leonoor Soet legt het uit!