Didactische aanpassingen bij zaakvakken: afbeeldingen

Hoe omschrijf je afbeeldingen voor blinde leerlingen?

Stel, je geeft het schoolvak aardrijkskunde. Of een ander zaakvak zoals geschiedenis of biologie. Dan komt het nogal eens voor dat er gebruik wordt gemaakt van afbeeldingen. Afbeeldingen die onmisbaar zijn om de opdrachten uit te kunnen voeren. Hoe omschrijf je zo’n opdracht voor blinde en slechtziende leerlingen? We helpen je op weg met een opdracht die Dedicon didactisch heeft aanpast.

Voorbeeldopgave

Afbeeldingen omschrijven:

foto van een kippenstal met vragen eronder

Didactische aanpassing

Opdracht 7
a. Bekijk de afbeelding. Wat zie je? Vul in.
(afbeelding: foto van een groep kippen die dicht op elkaar zitten in een klein hokje. Ze hebben weinig ruimte. Onderlangs aan de buitenkant van het hok is een lopende band. De eieren die de kippen leggen, rollen vanuit het hok op de lopende band.)
Je ziet een: [ ]
b. Kruis aan. De foto bij a is een voorbeeld van:
[ ] akkerbouw
[ ] bio-industrie
[ ] biologische landbouw
[ ] veeteelt

In deze opdracht hebben we de afbeelding beschreven, omdat het een onmisbare afbeelding is om de opdracht uit te kunnen voeren. Dit hebben we zo objectief mogelijk gedaan, door alleen op te schrijven wat er daadwerkelijk te zien is. De vraag blijft hetzelfde en daardoor kan de blinde leerling meedoen met de rest van de klas.

[Bron afbeelding: Geobas kopieerboek 6, Noordhoff Uitgevers 2008]

 

terug naar het overzicht >>

We helpen je graag verder!

De klantenservice van Dedicon

Heb je een vraag over aangepaste studieboeken met didactische aanpassingen? Onze klantenservice helpt je graag verder! T: 0486 486 486

Gerelateerde artikelen:

Didactische aanpassingen bij zaakvakken:

Of bekijk alle didactische aanpassingen

Publicatiedatum: 24 september 2019 Laatste update: 6 maanden geleden