Didactische aanpassingen bij zaakvakken: tekenopdrachten

Alternatieven voor tekenopdrachten

‘Bij het thema Nederland als onderdeel van Wereldoriëntatie heb ik gekozen voor het maken van grachtenpandjes. Als materiaal heb ik de kinderen houtskool laten gebruiken. De opdracht: teken de omlijning van een grachtenpand, kleur het in en versier het.’ Een dergelijke opdracht komt vaak voor. Maar wat nu als je een blinde of zeer slechtziende leerling in de klas hebt? Er zijn goede alternatieven te bedenken. We geven je een voorbeeld.

Voorbeeldopgave

Zelf een tekening maken:

een lege rechthoek met de opdracht: teken een dinosaurus

Didactische aanpassing

Opdracht 1
Wat weet jij over een dinosaurus? 
Schrijf een paar kenmerken op.
[]

Een blinde leerling kan deze opdracht niet tekenen, hij kan wel een dinosaurus omschrijven. Door de leerling kenmerken te laten opschrijven, wordt ook bij de blinde leerling het beeld getoetst van een dinosaurus. Let wel, als kinderen alleen maar passief luisteren en verbaal feedback geven, zijn ze niet actief betrokken bij het kennisproces. Het is belangrijk dat ze actief met creatieve werkvormen bezig zijn, net als de ziende leerlingen. Eduvip heeft vele creatieve werkvormen op hun platform geplaatst. 

 

terug naar het overzicht >>

We helpen je graag verder!

De klantenservice van Dedicon

Heb je een vraag over aangepaste studieboeken met didactische aanpassingen? Onze klantenservice helpt je graag verder!
T: 0486 486 486

Gerelateerde artikelen:

Didactische aanpassingen bij zaakvakken:

Of bekijk alle didactische aanpassingen

Publicatiedatum: 24 september 2019 Laatste update: 6 maanden geleden