Didactische aanpassingen bij zaakvakken: tekenopdrachten

Alternatieven voor tekenopdrachten

‘Bij het thema Nederland als onderdeel van Wereldoriëntatie heb ik gekozen voor het maken van grachtenpandjes. Als materiaal heb ik de kinderen houtskool laten gebruiken. De opdracht: teken de omlijning van een grachtenpand, kleur het in en versier het.’ Een dergelijke opdracht komt vaak voor. Maar wat nu als je een blinde of zeer slechtziende leerling in de klas hebt? Er zijn goede alternatieven te bedenken. We geven je een voorbeeld.

Voorbeeld

Zelf een tekening maken.

een lege rechthoek met de opdracht: teken een dinosaurus

Didactische aanpassing

opdracht 1
Wat weet jij over een dinosaurus? 
Schrijf een paar kenmerken op.
[]

Een blinde leerling kan niet tekenen, hij kan wel een dinosaurus omschrijven. Door de leerling kenmerken te laten opschrijven, wordt ook bij de blinde leerling het beeld getoetst van een dinosaurus.
 

Gerelateerde artikelen

Didactische aanpassingen bij zaakvakken