‘Hoe kunnen we de achterstand beperken?’

Brugklasser Timo krijgt diagnose dyslexie

Toen Timo in de brugklas zat kreeg zijn moeder Annelies al snel een telefoontje. De zorgspecialist van de school attendeerde haar op het vermoeden van dyslexie bij Timo. Dat bleek onder andere uit het signaleringsonderzoek dat de school standaard bij brugklassers laat doen. Bij Annelies rezen er al snel allerlei vragen, want wat houdt dyslexie eigenlijk in? Klopt het vermoeden wel? En hoe verder? In deze aflevering van de serie 'Zoektocht van een moeder' vertelt moeder Annelies over hun ervaringen.

Annelies werd al snel op weg geholpen. De zorgspecialist kon haar veel over vertellen over dyslexie en, om zeker te zijn van het vermoeden, verwees ze naar een instantie voor een uitgebreid dyslexieonderzoek. Annelies: “Dat kost wel een flinke duit, maar je wilt toch het beste voor je kind. Gelukkig betaalde de school een groot deel van dat onderzoek en wij de rest.”

Diagnose dyslexie

Uit het dyslexieonderzoek bleek overduidelijk dat Timo inderdaad dyslexie heeft. “Bij mij vielen toen ook wel wat kwartjes. Dat Timo misschien hierdoor wel zo’n hekel aan school heeft gekregen! Heel anders dan zijn oudere zus.”

Al snel borrelden veel vragen op en Annelies struinde het internet af, op zoek naar antwoorden. Om bijvoorbeeld te achterhalen wat andere ouders doen op het moment dat duidelijk wordt dat hun kind dyslexie heeft. “Maar dat ging me allemaal duizelen; er wordt zoveel geschreven over dyslexie. Ik vond vooral veel verhalen van ouders met kinderen die nog op de basisschool zitten. Daar had ik niet zoveel aan.” 

Oefenen met woordjes leren

Tijdens de 10-minuten-gesprekken op school spraken Annelies en haar man met verschillende docenten. Vooral bij de taaldocenten zaten ze aan tafel: “Het was net alsof er een plaat op ‘repeat’ stond; ze zeiden allemaal hetzelfde! Dat Timo echt harder moest werken, anders ging hij het niet redden. En dat we hem het beste konden helpen door vaak te oefenen met woordjes leren en overhoren.” Voor Annelies een immense uitdaging. “Hoe krijg je dat voor elkaar als je tienerzoon een pesthekel aan school heeft en niets liever doet dan gamen en sporten met zijn vrienden? Ook mijn man kon daarbij niet helpen; hij is voor zijn werk vaak van huis. Ik heb er dus niet heel hard achteraan gezeten bij Timo; daar zouden we alleen maar heel veel heibel van hebben gehad.”

Timo zit met een gameconsole op de bank te gamen.

Extra begeleiding

Op advies van Timo’s mentor werd gestart met extra begeleidingslessen. Lessen Engels en Nederlands die na schooltijd plaats vonden. “Dan kreeg hij samen met een groepje andere brugklassers extra uitleg. Over de grammatica bijvoorbeeld. Of het leren van woordjes, hoe ze dat slimmer konden doen. In het begin dacht ik nog dat het zou werken. Maar die groepjes waren best wel groot. Timo werd daardoor veel te veel afgeleid. Met het gevolg dat hij de lolbroek ging uithangen. Tja, wat wil je, na schooltijd willen die kinderen andere dingen doen.” 

Na een paar maanden zag Annelies dat de schoolcijfers voor Engels en Nederlands nog steeds niet veel beter werden. “Ik heb de zorgcoördinator toen een mail gestuurd. Want hoe nu verder? Hoe konden we ervoor zorgen dat Timo betere rapportcijfers haalde? En, kon Timo nog wel op de havo blijven?”

Wil je weten hoe het Annelies en Timo verder is vergaan? Lees dan de volgende aflevering van de serie 'Zoektocht van een moeder'.

Afbeelding
klantenservice Dedicon

We helpen je graag verder!

Heb je een vraag over aangepaste schoolboeken? Onze klantenservice helpt je graag verder! 
T: 0486 486 486

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen van Goede Kennis elk kwartaal in je mailbox.

Vermoeden van dyslexie?

Heb je net als Annelies een vermoeden dat je kind mogelijk dyslexie heeft? Het is van groot belang dat dit vroegtijdig wordt gesignaleerd en behandeld. Op de sites van Steunpunt Dyslexie en Dyslexie Centraal kun je bijvoorbeeld lezen wat dyslexie inhoudt, hoe je dyslexie kunt herkennen en wat de school kan/moet doen. In het basisonderwijs krijgen kinderen met leesproblemen gerichte ondersteuning. Sommige scholen hebben een dyslexieprotocol, waarin staat hoe zij omgaan met dyslexie. In het zorgplan van de basisschool staat welke methoden en hulpmiddelen de school gebruikt voor dyslectische leerlingen. Pas wanneer dyslexie is vastgesteld en een dyslexieverklaring is afgegeven, kunnen hulpmiddelen en extra maatregelen worden geregeld. Daaronder vallen ook aangepaste schoolboeken, zoals gesproken boeken, boeken in EPUB, vergrotingen of dyslexiebestanden. In de rubriek Dyslexie op deze site lees je daar meer over. 

SERIE: Zoektocht van een moeder

Publicatiedatum: 30 januari 2023 Laatste update: 1 year geleden