Hoe weet je of een leesvorm past bij de leerling?

Deze keuze- en evaluatievragen helpen je op weg

Iedere leerling is anders. En iedere leesbeperking is anders. We krijgen dan ook vaak vragen binnen over hoe je tot de juiste keuze komt voor een leesvorm. Bijvoorbeeld een gesproken boek, een tekstuele of voelbare variant, of een dyslexiebestand. Het helpt als je weet welke vragen je moet stellen. En eenmaal een leesvorm gekozen: test of het echt werkt!

Helpen kiezen

Ga voordat je de keuze maakt voor een leesvorm aan de slag met deze vragen. Deze vragen zijn van belang om de middelen, de omgeving en de wensen van de leerling in kaart te brengen. En vervolgens op elkaar af te stemmen. Natuurlijk is de leerling altijd het uitgangspunt. Het kiezen wordt makkelijker met de gratis demoproducten van alle leesvormen. 

De gebruiker

  • Aan welke vorm van ondersteuning heeft de individuele leerling behoefte?
  • Wat past bij de leerling en zijn school- en thuissituatie?

De taken

  • Waarvoor moet en wil de leerling het product (vooral) gebruiken?
  • Welke taken moet de leerling kunnen uitvoeren?

De omgeving

  • Welke praktische vorm van ondersteuning is er bij problemen en vragen (op school én thuis)?
  • Welke technische voorwaarden voor gebruik (bijvoorbeeld internet) zijn aanwezig? 
  • Welke organisatorische afspraken zijn gemaakt tussen leerling, ouders en school?
  • Waar moeten deze uitgevoerd kunnen worden: op school, thuis en/of onderweg?

De technologie

  • Welke leesvormen werken technisch goed samen met apparaten en software?
  • Onze productkeuzehulp helpt je daarbij. 

Evalueer of het hulpmiddel helpt 

Om te weten te komen of de gekozen leesvorm past bij de leerling, evalueer je samen met de gebruiker. Dat doe je op drie punten: gemak, genot en gewin. De kans op acceptatie en langdurig gebruik nemen toe als deze alle drie hoog scoren. Een lage score op een onderdeel kan aanleiding zijn voor meer ondersteuning of een andere keuze. 

Gemak

  • Eenvoudig te gebruiken?
  • Betrouwbaar?
  • Efficiënt en zonder te veel handelingen te gebruiken?
  • Passend bij taken?
  • Ondersteuning aanwezig?

Genot

  • Motiverend?
  • Prettig?
  • Geeft zelfvertrouwen?
  • Zelfredzaam in gebruik?

Gewin

  • Verbetert het leren?
  • Verbetert resultaten?
  • Effectief (bereikt het doel)?

Uitproberen?

Demo visuele beperking

Probeer de gratis demoproducten voor leerlingen met een visuele beperking

Demo dyslexie

Probeer de gratis demoproducten voor leerlingen met dyslexie