‘Timo moet steeds meer lezen voor school’
Passende leesboeken en een voorlees-app helpen Timo verder
“Uiteindelijk is hij de brugklas goed doorgekomen”, vertelt zijn moeder Annelies. “Aan het einde van dat jaar had hij geen enkele onvoldoende meer op zijn rapport. Ik weet nog, voor Engels zelfs een 7! Frans en Duits bleven altijd wel een crime; die vakken heeft hij zo snel als kon laten vallen. Maar ja, in de tweede en derde klas had hij daar gewoon mee te dealen. Ik heb toen best vaak met hem gezeten om woordjes te overhoren.”
Ook het leeswerk werd meer, naarmate Timo weer een klas verder was. Er moesten ook boeken voor de lijst worden gelezen. Annelies: “Daar had Timo niet veel zin in. Zijn leestempo was nog altijd traag. En daarbij kon ik geen leesboeken in de webshop van Dedicon vinden; boeken die hij ook met zijn dyslexieprogramma kan lezen zijn er niet.”
Passende leesboeken
Timo wist zich geen raad met de groeiende hoeveelheid leeswerk. Annelies ging verder op zoek: hoe komen we aan passende leesboeken voor de lijst? “In een Facebook-community heb ik uiteindelijk gewoon de vraag gesteld of iemand tips heeft voor mijn zoon die boeken voor de lijst moet lezen. En toen waren er al meteen een paar moeders die Passend Lezen noemden. Dat daar veel gesproken leesboeken zijn. En dat hij met zijn dyslexieverklaring daar ook gebruik van kan maken. Nou, dat heb ik toen samen met Timo dezelfde dag nog geregeld en uitgeprobeerd. Die boeken vindt hij trouwens veel fijner dan de boeken die in Sprint worden voorgelezen; de leesboeken van Passend Lezen zijn met een menselijke stem ingesproken.”
Voorleesapp LEX
Met dat gegeven is Annelies te rade gegaan bij de dyslexiespecialist van school. “Of er dan niets anders is dan dat Sprint, dus een ander hulpmiddel die zijn schoolboeken met een menselijke stem voorleest? ‘Dat kan met LEX-app’, wist ze. Daarmee kan hij de boeken op zijn mobiel afspelen én er ook offline mee werken. Dat klonk als muziek in de oren, want het scheelde ook gesleep met een laptop naar school. Het geval wilde net dat hij zijn laptop kapot was gegaan, doordat er een blikje fris overheen was gestoten. Gelukkig had hij wel nog zijn iPad, waarmee hij zijn schoolwerk kon doen.”
Inmiddels is Timo begonnen aan de vierde klas en werkt hij niet meer met het dyslexieprogramma. Hij gebruikt nu die LEX-app op zijn iPad en op zijn mobiel. Annelies: “Daarmee kan hij net als met dat andere programma zijn schoolboeken downloaden en beluisteren. Ook de snelheid van voorlezen kan hij zelf instellen en de app houdt precies bij waar hij in een boek is gebleven. Superhandig! Gelukkig was de overstap van Sprint naar LEX-app voor de school ook geen probleem; die leraren waren er inmiddels wel aan gewend dat Timo een hulpmiddel in de klas gebruikt.”
Pittig jaar
Hoe het nu met Timo gaat? “Met Timo gaat het supergoed! Tot nu toe nog geen onvoldoendes, terwijl het een best pittig jaar is, die vierde klas. Als ik nu terugdenk: zonder dyslexieverklaring en de hulpmiddelen, de hulp van dyslexiespecialist… zonder dat allemaal zou Timo allang zijn afgehaakt. Dan zou hij heel wat minder hebben gepresteerd en wellicht niet eens op de havo kunnen blijven.”