Toegankelijkheid, wat bedoelen we er eigenlijk mee?

Het begrip toegankelijkheid nader uitgelegd

Je hebt leerlingen in de klas die slechtziend of blind zijn of dyslexie hebben. Voor hen moet je toegankelijk lesmateriaal maken. Maar wat verstaan we eigenlijk onder toegankelijk lesmateriaal? En waarom zou je lesmateriaal toegankelijk moeten maken?

Toegankelijkheid, wat is dat?

Toegankelijkheidsexperts Hans Beerens en dyslexiespecialist Mieke Urff vertellen over toegankelijkheid en wat we eronder verstaan. Bekijk de video:

De ondertiteling kun je aan- en uitzetten in de YouTube-player bij Closed Captions (CC).

[Videobeschrijving: Tekst: Waarom toegankelijk lesmateriaal belangrijk is. Hans Beerens en Mieke Urff in gesprek over het belang van toegankelijk lesmateriaal. Foto van Hans en Mieke. Zij zitten aan een tafel en voeren een gesprek. De cartoon uit het filmpje komt uit Michael Giangreco's serie over special onderwijs. Tekening is gemaakt door Kevin Ruelle. Video eindigt met wit scherm met tekst: Dedicon Maakt het mogelijk]

Toegankelijk lesmateriaal betekent dat iedere leerling ermee moet kunnen werken. Toegankelijkheid is een veelgebruikt begrip. Wat bedoelen we daarmee? Als het gaat om toegankelijk digitaal lesmateriaal kun je denken aan: 

  • Waarneembaar. De inhoud die je aanbiedt moet door iedereen waarneembaar zijn. Dus ook door leerlingen die slechtziend of (kleuren)blind zijn. Bijvoorbeeld met de tekstuele beschrijving van een afbeelding die een computerstem kan voorlezen.
  • Bedienbaar. Digitaal lesmateriaal moet door iedereen bediend kunnen worden. Ook als de leerling geen muis gebruikt maar alleen een toetsenbord. 
  • Begrijpelijk. Het is belangrijk dat lesmateriaal voor al je leerlingen begrijpelijk is. Het gebruik moet duidelijk zijn en het moet gemakkelijk en effectief werken. Taal en leesbaarheid moeten aansluiten bij het niveau van de groep. 
  • Robuust. Digitaal lesmateriaal moet gewoon goed gebouwd zijn zodat browsers, hulptechnologie en voorleestools er goed mee samenwerken.

Papieren en digitaal lesmateriaal

Lesmateriaal heb je in allerlei vormen en maten. Bijvoorbeeld in papieren vorm of digitaal. Bij digitaal lesmateriaal kun je denken aan Word-bestanden, maar ook aan online leeromgevingen, schoolwebsites en blogs van docenten. Richtlijnen voor een toegankelijk digitaal tekstbestand kun je één-op-één overnemen bij het schrijven van webteksten. Maar let op, een website bestaat uit meer dan alleen tekst. Denk aan afbeeldingen, video’s of podcasts. Ook daarvoor zijn richtlijnen opgesteld.

Afbeelding
Klantenservice Dedicon

We helpen je graag verder!

Heb je een vraag over aangepaste schoolboeken of het bestellen daarvan? Onze klantenservice helpt je graag verder! T: 0486 486 486

Zelf je lesmateriaal toegankelijk maken?

Wil je zelf lesmateriaal toegankelijk maken, zodat ook blinde of slechtziende leerlingen in de klas ermee uit de voeten kunnen? We geven je een reeks praktische tips, verdeeld over verschillende onderwerpen:

Publicatiedatum: 30 september 2019 Laatste update: 3 months geleden