Wat zijn didactische aanpassingen eigenlijk?
Mogelijkheden voor blinde leerlingen
Beter schoolwerk met didactische aanpassingen
De didactische aanpassingen brengen structuur aan in een boek, zorgen voor overzicht voor de leerling, bieden passende opdrachtvormen en maken de afbeeldingen toegankelijk. Dat doen we op de volgende manieren:
- Opdrachtvormen die blinde leerlingen niet kunnen maken, zijn anders geformuleerd of vervangen;
- Afbeeldingen worden in veel gevallen omschreven of er wordt een voelbare tekening van gemaakt;
- We geven aan hoeveel vragen er volgen en maken structuuraanpassingen.
Aansluiten bij de mogelijkheden van de blinde leerling
We vinden het belangrijk dat onze didactische aanpassingen ervoor zorgen dat de leerling:
- Zelfstandig kan werken;
- Zoveel mogelijk dezelfde lesstof verwerkt als zijn ziende medeleerlingen;
- Zoveel mogelijk kan meedoen met de groep;
- Niet veel meer lees-of schrijfwerk krijgt dan de rest van de groep;
- In veel gevallen zelfcontrole kan toepassen.
Hoe weet je of je een boek met didactische aanpassingen bestelt?
In de webwinkel Dedicon Educatief kun je aangepaste schoolboeken bestellen. In geval er didactische aanpassingen zijn doorgevoerd, dan staat dat vermeld in de productspecificaties van het boek dat je wilt bestellen. Zit het boek dat jij wilt bestellen wel in onze collectie, maar zonder didactische aanpassingen? Dien dan een productieverzoek in voor een boek mét didactische aanpassingen.
En is de edu-tekst niet helemaal naar wens? Neem dan contact op met onze klantenservice! Zij kunnen je adviseren een productieverzoek te doen.
Welke didactische aanpassingen?
In het artikel 'Welke didactische aanpassingen zijn er' wordt uitgelegd wat Dedicon aanpast en hoe. Ook vind je er een overzicht met verschillende voorbeelden per vak.