‘We gaan nu ook andere leesvormen uitproberen’
Welke dyslexieoplossingen zijn er nog meer?
“In groep 7 kreeg ze de entreetoets. Met school hebben we toen kunnen regelen dat ze die op de computer kon doen. En dat ze extra tijd kreeg. Dat hebben we met de school nu ook voor de citotoets geregeld. Superfijn!”
Dyslexieprogramma, de juiste keuze
Ook merkte Evy’s moeder dat het dyslexieprogramma voor Evy de juiste keuze is geweest. “Zou ze zonder dat dyslexieprogramma op de computer moeten werken, dan zou ze zich heel erg onthand voelen en nerveus. Dan zou ze het ongetwijfeld veel slechter doen. En dus ook een veel lager schooladvies krijgen. Dan kan ze niet laten zien wat erin zit.”
Eerder hadden Evy en haar ouders ook gesproken schoolboeken overwogen. Astrid: “We hebben bewust gekozen voor een dyslexieprogramma. Juist, omdat Evy daarmee niet alleen luistert, maar tegelijkertijd de tekst ook meeleest. We hadden ook kunnen kiezen voor alleen gesproken schoolboeken, maar we vonden het belangrijk dat Evy ook bleef lezen. Om haar leesvaardigheid te verbeteren. Dat blijkt nu een goeie keuze te zijn geweest; ik zie dat Evy eindelijk plezier in het lezen heeft gekregen. Dat had ik nooit verwacht.”
Passende leesboeken
Astrid is samen met Evy ook verder gaan kijken. Zodat ze ook leesboeken zoals Gozert, Maffe meiden, Dolfje Weerwolfje met een hulpmiddel kan lezen. “Van Janneke, de dyslexiebegeleider die ze twee jaar geleden had, kregen we de tip om eens te kijken op de site van Passend Lezen. Daar zag ik best veel leuke boeken voor Evy. Ze hebben zelfs de TikTok Challenge. Die wilde Evy natuurlijk direct hebben, want al haar vriendinnetjes hadden het erover. Daar wilde ze natuurlijk ook over kunnen meepraten.”
LEX-app lijkt veelbelovend
Maar ook voor haar schoolwerk keek Astrid verder en onderzocht andere manieren en leesvormen om het leren makkelijker te maken voor Evy. “In diezelfde tijd las ik in een Facebook-community ook goeie ervaringen met de LEX-app. Het proberen waard, dacht ik, want daarmee zou je boeken ook offline kunnen afspelen. Handig, voor als er een keer geen internetverbinding is.”
In overleg met de juf van groep 8 werd besloten om de LEX-app uit te proberen. “Zo te zien wel, want ze vindt het maar al te stoer dat zij als enige in de klas een mobiel mag gebruiken. Zelf zie ik dat de app bijna dezelfde soort handigheidjes heeft als haar dyslexieprogramma. Zoals het voorleestempo zelf instellen en bladwijzers om te oormerken waar je bent gebleven."
Schoolkeuze
Volgend schooljaar gaat Evy naar de brugklas. Met haar moeder heeft ze al enkele middelbare scholen bezocht en staat ze op het punt om haar schoolkeuze te maken. Astrid: "We hopen natuurlijk dat Evy straks in de brugklas niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Het zou mooi zijn als ze ook op de nieuwe school goed wordt begeleid en gebruik kan blijven maken van gesproken schoolboeken en andere leesvormen, waarvan ze nu profijt heeft."
Beluister een fragment waarin moeder Astrid vertelt over haar ervaringen:
Blijer
Astrid is blij dat haar lange zoektocht vruchten afwerpt en dat Evy met de nodige dyslexiehulpmiddelen en ondersteuning uit de voeten kan. “We zien haar ook groeien. Niet alleen haar schoolprestaties zijn verbeterd, maar ze is ook een blijer kind. Dat sprankelende wat ze had toen ze een stuk kleiner was, is weer helemaal terug! En als je weet dat ze zo lang, zo hard haar best heeft gedaan, die frustraties die ze had wanneer het ondanks al haar geploeter steeds maar niet lukte, telkens weer opnieuw proberen… dan geniet je daar als ouder extra veel van!”
Wil je weten hoe de zoektocht van Astrid begon? Lees dan deel #1 van de serie Zoektocht van een moeder.