Zorgcoördinator Ellen over gesproken boeken

"Nou, ik moet toegeven, ik ben helemaal 'om'!

Het mooie van gesproken boeken is dat de leerlingen het allemaal zelf kunnen regelen. Het werkt heel intuïtief. Bestellen, aanklikken en meteen streamen. Of downloaden en afspelen. Ellen werkt als zorgcoördinator op de school van Sem en vertelt enthousiast over gesproken boeken.

Toch liever lezen dan luisteren?

“Als zorgcoördinator ondersteun ik leerlingen en docenten bij vragen rondom dyslexie. Een docent vroeg me om raad voor zijn leerling Sem. In zijn schoolverlatersrapport van de basisschool stond wel dat hij lees- en spellingsproblemen had, maar dyslexie was nog niet officieel vastgesteld toen hij in de brugklas kwam. Dat werd pas duidelijk tijdens het signaleringsonderzoek. Dat is een onderzoek naar lees- en spellingproblemen en dyslexie dat standaard bij brugklassers wordt gedaan. 

Zodra dyslexie bij een leerling wordt vastgesteld, dan gaan we samen met de leerling kijken wat voor hem of haar werkt. Dyslexiebegeleiding is namelijk altijd maatwerk; kijken wat ieder kind nodig heeft. Dat hebben we ook met Sem gedaan. 
Zo krijgt Sem meer tijd bij toetsen en worden bij de meeste van zijn toetsen taal- en spellingsfouten genegeerd. 

Ook hebben we Sem in eerste instantie geadviseerd om met dyslexiesoftware te werken. Voor de ene leerling werkt dat heel goed, voor de andere weer minder. Voor Sem bleek het werken met dyslexiesoftware echter niet de oplossing. Zijn mentor merkte dat hij er eerder meer stress van kreeg, omdat hij zich teveel liet afleiden door de techniek. Het vergt inderdaad wel enige investering – en geduld – van zowel docenten als leerlingen om met zo’n dyslexieprogramma te werken. 

Sem vond het programma dan ook best lastig. En ook het luisteren naar een computerstem beviel hem niet. Hij heeft nog wel een tijdje met die dyslexiebestanden gestoeid, maar het haalde eigenlijk niet veel uit... zijn rapportcijfers werden er niet beter op. Sems moeder heeft er toen op aangedrongen om ook naar andere leesvormen te kijken. Zij wees ons op de gesproken boeken van Dedicon, nadat ze samen met Sem een proefboek had uitgeprobeerd. Daar waren ze heel enthousiast over. 
Ikzelf was eigenlijk nog niet zo bekend met die gesproken boeken. Ik dacht altijd: ‘Die gesproken boeken zijn vast niet veel anders dan dyslexiebestanden; dyslexiebestanden zijn toch ook voorgelezen boeken?’

Nou, ik moet toegeven, ik ben helemaal ‘om’! Het mooie van die gesproken boeken is dat de leerlingen het allemaal zelf kunnen regelen. Het werkt heel intuïtief. Bestellen, aanklikken en meteen streamen. Of downloaden en afspelen.  Bovendien is er geen ICT-ondersteuning meer nodig.

Als ik een tip mag geven: wat bij het gebruik van gesproken boeken wel handig is om te doen, is om samen met de leerling te gaan zitten om leesstrategieën te bepalen. Zodat de leerling zelfstandig kan beslissen welke tekst hij wel en welke niet hij beluistert. Dat heeft Sem ook met zijn dyslexiecoach gedaan, waardoor hij steeds beter en handiger audio in kan zetten.

Voor Sem is dit de juiste keuze geweest. Hij kreeg er steeds meer plezier in, dat zagen we ook terug in zijn schoolprestaties. En dat geldt trouwens voor meer leerlingen die werken met gesproken boeken; ook bij hen zien we steeds meer positieve resultaten.
En, wat ook heel fijn is, er zijn ook best veel lesmethodes beschikbaar als gesproken boek. Ook de allernieuwste lesmethodes.”

Afbeelding
klantenservice Dedicon

We helpen je graag verder!

Heb je een vraag over gesproken boeken? Onze klantenservice helpt je graag verder! T: 0486 486 486

Publicatiedatum: 22 juni 2022 Laatste update: 1 year geleden