162 artikelen

Sorteren op:
  • Uitleg
    Afbeelding
    Afbeelding van een blind meisje aan het werk met een laptop voor zich
    Edu-tekstbestanden
    Een van de leesvormen die Dedicon veelvuldig voor blinde leerlingen maakt is Edu-tekst. Maar wat zijn Edu-tekstbestanden? Hoe gebruik je deze? En wat zijn de voor-en nadelen?
  • Uitleg
    Afbeelding
    Iemand zit achter de piano en drukt met de vingers op een toets
    Maak muziek! Braille bladmuziek op de piano
    Aan de slag met braillebladmuziek op de piano? Maak muziek! Braille bladmuziek op de piano helpt je daarbij. Je gaat stap voor stap door de hoofdstukken met daarbij handige geluidsfragmenten én een zwartdrukversie voor je docent.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Teun
    "Ik houd energie over dankzij voorleesapp LEX!"
    Teun is slechtziend en gebruikt de voorleesapp LEX voor zijn studie Social Work. Hoe gebruikt hij de app? En wat zijn de voor- en nadelen?
  • Uitleg
    Afbeelding
    Koptelefoon
    LEX versus de Online Player
    We krijgen regelmatig de vraag: wat is nu eigenlijk het verschil tussen jullie Online Player en de LEX-app? We hebben het voor je op een rijtje gezet!
  • Tips
    Afbeelding
    Een man bedient zijn laptop met brailleleesregel en heeft een smartphone in de andere hand
    Sneller werken met je Edu-tekstbestand?
    Werk jij met Edu-tekstbestanden? Dan delen wij de beste tips met jou om sneller te navigeren in je Edu-tekstbestand.
  • Tips
    Afbeelding
    Jongen ligt met een leesboek in een hangmat.
    Zomerse leestips van onze experts
    Hoe blijf je lezen met een leesbeperking, ook in de zomer? We ontvingen van onze experts, de mensen uit de praktijk, bruikbare zomerse leestips.
  • Uitleg
    Afbeelding
    Meisje leest in boek
    Jumboletter-boeken
    Speciaal voor slechtziende kinderen van 8 tot 12 jaar heeft Dedicon een collectie populaire jeugdboeken met extra grote letters ontwikkeld.
  • Uitleg
    Het ontstaan van braille bladmuziek
    Braille bladmuziek kent een lange geschiedenis die teruggaat tot de 19e eeuw. Het werd ontwikkeld door de bekende Fransoos genaamd Louis Braille, die zelf blind was.
  • Uitleg
    Afbeelding
    Jongen werkt met tablet terwijl hij in de klas zit.
    EPUB: Wat kun je er mee?
    EPUB is een nieuwe leesvorm. Maar wat kun je ermee? Welke functionaliteiten bevat het? En wat is de toegevoegde waarde van EPUB boven andere leesvormen zoals Edu-tekst en FotoPDF?
  • Tips
    Afbeelding
    logo Yoleo (hoofd van een ventje met petje op)
    Moeite met lezen? Met Yoleo wordt lezen leuk!
    Hoe maak je lezen leuk voor kinderen die niet van lezen houden? Met het online leesprogramma Yoleo wordt lezen leuk. Van kinderen van 8-12 jaar.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Moeder Annelies en zoon Timo kijken samen op een laptop
    De zoektocht van een moeder...
    We spraken met moeders van schoolgaande kinderen. Allemaal zoeken ze antwoorden op grote vragen: Wat is er toch met mijn kind aan de hand? Waarom is het schoolplezier weg? Is er misschien sprake van dyslexie? In een reeks portretten nemen moeders ons mee in hun zoektocht en de rol van dyslexie hierin.
  • Uitleg
    Afbeelding
    Kind bespeelt een viool en houdt de ogen gesloten.
    Braille muziek: tips, filmpjes en leuke weetjes
    Welk muziekteken moet ik gebruiken? Waar kan ik software en apps vinden om zelf muziek te maken? Of waar vind ik (nog meer) braille bladmuziek? Onze muziekexpert geeft je tips en deelt interessante links voor blinden en slechtzienden die meer uit muziek willen halen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo pakt zijn schooltas uit in de keuken. Zijn moeder staat rechts achter hem.
    ‘Bij het voorlezen zat hij te hakkelen’
    Pas toen Timo in de brugklas zat, merkte zijn moeder Annelies dat er iets niet pluis was. Langzaamaan rees het vermoeden dat Timo dyslexie zou kunnen hebben.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit met een gameconsole in de hand op de bank
    ‘Hoe kunnen we de achterstand beperken?’
    Op basis van signaleringsonderzoek onder brugklassers heeft de zorgspecialist het vermoeden dat Timo dyslexie heeft. Bij moeder Annelies rijzen allerlei vragen: Wat houdt dyslexie eigenlijk in? Hoe verder?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit aan tafel en kijkt op van zijn laptop; Zijn moeder is op de achtergrond te zien; ze zit op de bank te lezen.
    Wat is het beste dyslexiehulpmiddel voor Timo?
    Bij Timo (16) is dyslexie vastgesteld. Met Timo’s dyslexieverklaring kan de school extra maatregelen nemen om hem verder te begeleiden. Samen met de mentor en zijn moeder Annelies bekijkt Timo waarmee hij het best geholpen zou zijn.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Moeder Annelies en zoon Timo kijken samen op een laptop
    ‘Hoe komen we bij de schoolboeken?’
    Pas op de middelbare school kreeg Timo de diagnose dyslexie. In overleg met de schoolwerd gekozen voor een dyslexieprogramma. Wat is er nodig om goed te kunnen starten met een dyslexieprogramma? Moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit op de bank met zijn mobiel en doet zijn oortjes in
    ‘Timo moet steeds meer lezen voor school’
    Timo (16) heeft dyslexie. Momenteel zit hij in de vierde klas Havo. Pas in de brugklas heeft hij de diagnose gekregen, waarna hij al snel extra begeleiding kreeg. Dit is de laatste aflevering van de reeks waarin moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Uitleg
    Afbeelding
    Keyboard op de voorgrond. Op de achtergrond een laptop met een muziekprogramma
    Braille bladmuziek digitaal lezen
    Braille bladmuziek digitaal lezen? Ja, dat kan? Onze expert beschrijft twee opties om braille notenschrift met de brailleleesregel te lezen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy en haar moeder Astrid aan de keukentafel
    ‘Er is iets niet pluis, maar wat?’
    Evy (12) heeft dyslexie. Maar voordat ze deze diagnose kreeg, ging er wel het een en ander aan vooraf. Al vanaf groep 3 kreeg Evy steeds meer moeite met lezen. Wat was er aan de hand? Moeder Astrid vertelt over hun zoektocht.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy met schooltas en haar moeder op de achtergrond
    ‘Zou het toch dyslexie kunnen zijn?’
    Ondanks extra begeleiding, Ralfi lezen met andere kinderen en ook thuis veel oefenen bleef Evy achter met lezen. Langzaamaan rees het vermoeden dat Evy mogelijk dyslexie zou kunnen hebben.