28 artikelen

Sorteren op:
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Moeder Annelies en zoon Timo kijken samen op een laptop
    De zoektocht van een moeder...
    We spraken met moeders van schoolgaande kinderen. Allemaal zoeken ze antwoorden op grote vragen: Wat is er toch met mijn kind aan de hand? Waarom is het schoolplezier weg? Is er misschien sprake van dyslexie? In een reeks portretten nemen moeders ons mee in hun zoektocht en de rol van dyslexie hierin.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo pakt zijn schooltas uit in de keuken. Zijn moeder staat rechts achter hem.
    ‘Bij het voorlezen zat hij te hakkelen’
    Pas toen Timo in de brugklas zat, merkte zijn moeder Annelies dat er iets niet pluis was. Langzaamaan rees het vermoeden dat Timo dyslexie zou kunnen hebben.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit met een gameconsole in de hand op de bank
    ‘Hoe kunnen we de achterstand beperken?’
    Op basis van signaleringsonderzoek onder brugklassers heeft de zorgspecialist het vermoeden dat Timo dyslexie heeft. Bij moeder Annelies rijzen allerlei vragen: Wat houdt dyslexie eigenlijk in? Hoe verder?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit aan tafel en kijkt op van zijn laptop; Zijn moeder is op de achtergrond te zien; ze zit op de bank te lezen.
    Wat is het beste dyslexiehulpmiddel voor Timo?
    Bij Timo (16) is dyslexie vastgesteld. Met Timo’s dyslexieverklaring kan de school extra maatregelen nemen om hem verder te begeleiden. Samen met de mentor en zijn moeder Annelies bekijkt Timo waarmee hij het best geholpen zou zijn.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Moeder Annelies en zoon Timo kijken samen op een laptop
    ‘Hoe komen we bij de schoolboeken?’
    Pas op de middelbare school kreeg Timo de diagnose dyslexie. In overleg met de schoolwerd gekozen voor een dyslexieprogramma. Wat is er nodig om goed te kunnen starten met een dyslexieprogramma? Moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit op de bank met zijn mobiel en doet zijn oortjes in
    ‘Timo moet steeds meer lezen voor school’
    Timo (16) heeft dyslexie. Momenteel zit hij in de vierde klas Havo. Pas in de brugklas heeft hij de diagnose gekregen, waarna hij al snel extra begeleiding kreeg. Dit is de laatste aflevering van de reeks waarin moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy en haar moeder Astrid aan de keukentafel
    ‘Er is iets niet pluis, maar wat?’
    Evy (12) heeft dyslexie. Maar voordat ze deze diagnose kreeg, ging er wel het een en ander aan vooraf. Al vanaf groep 3 kreeg Evy steeds meer moeite met lezen. Wat was er aan de hand? Moeder Astrid vertelt over hun zoektocht.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy met schooltas en haar moeder op de achtergrond
    ‘Zou het toch dyslexie kunnen zijn?’
    Ondanks extra begeleiding, Ralfi lezen met andere kinderen en ook thuis veel oefenen bleef Evy achter met lezen. Langzaamaan rees het vermoeden dat Evy mogelijk dyslexie zou kunnen hebben.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy zit met een ipad op de bank in de woonkamer
    ‘Hoe kies je het beste dyslexiehulpmiddel?’
    Astrid, de moeder van Evy (12), ging op zoek naar een passend dyslexiehulpmiddel. Geen gemakkelijke zoektocht, maar na het zien van enkele demo's werd de knoop doorgehakt en viel de keuze op een dyslexieprogramma.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy maakt huiswerk aan haar bureau
    ‘Wel even wennen aan die robotstem’
    Omdat schoolresultaten achterbleven ging Evy op advies van haar meester aan de slag met een dyslexieprogramma. Dat was in het begin wel even wennen, maar nu heeft Evy er profijt van.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy (12) zit met opgetrokken knieën en mobieltje in haar hangstoel
    ‘We gaan nu ook andere leesvormen uitproberen’
    Evy (12) heeft dyslexie. Moeder Astrid vertelt hoe haar dochter is geholpen met aangepaste schoolboeken en extra begeleiding. Inmiddels zit Evy in groep 8 van de basisschool.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Zorgcoördinator Ellen op haar werk
    Zorgcoördinator Ellen over gesproken boeken
    Zorgcoördinator Ellen is enthousiast over gesproken boeken. Bestellen, aanklikken en meteen streamen. Ze ziet dat het voor haar leerlingen met dyslexie werkt.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Sem (13) lacht in de camera, vest met hoodie, armen over elkaar
    "Eigenlijk luister je en lees je tegelijkertijd!"
    Sem gebruikt gesproken boeken om zijn schoolboeken mee te lezen. Hij heeft dyslexie. Met dit hulpmiddel gaat leren een stuk makkelijker.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Janine in gesprek
    Janine ondersteunt leerlingen met dyslexie
    Als zorgcoördinator ondersteunt Janine leerlingen en docenten, bijvoorbeeld bij dyslexie. Ze is een voorstander van de voorleesapp LEX.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Sandra met haar zoons Mitchell (rechts) en Giovanni
    'Fijn om de gesproken boeken eerst uit te proberen'
    Sandra 's zoon Mitchell heeft dyslexie. Ze vertelt over hun ervaringen met de gesproken boeken op de LEX voorleesapp en het bestellen ervan.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    mentor Ina Yilmaz
    'Meer zelfvertrouwen bij leerlingen met dyslexie'
    Ina Yilmaz is mentor in de onderbouw op een middelbare school. Ieder jaar heeft ze wel leerlingen met dyslexie in haar mentorklas. 'De voorleesapp LEX is een uitkomst.'
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Sem (13) lacht in de camera, vest met hoodie, armen over elkaar
    'Geen gesjouw met zware boekentas'
    Sem heeft dyslexie en gaat voor het eerst naar de brugklas. Hij ontdekt dat de gesproken schoolboeken op de voorleesapp LEX best handig zijn.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Leerling Sara met koptelefoon in de gang op school
    Sara (13) over voorleesapp LEX
    Sara is 13 en heeft dyslexie. Zij heeft voor het eerst dit schooljaar (brugklas) gewerkt met de voorleesapp LEX. Luister naar haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Rafiq speelt op zijn computer een game
    'Minder tijd kwijt aan huiswerk, meer tijd om te gamen!'
    Rafiq (14) ging het afgelopen jaar naar de brugklas. Best lastig, want Rafiq heeft dyslexie. Gelukkig kreeg hij hulp van een coach én een handige voorleesapp.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Marielle (r) samen met haar dochter Dafne
    Dafne (13) heeft dyslexie
    Dafne heeft dyslexie en gaat naar de brugklas. Moeder Mariëlle vertelt over de onzekerheden die daarbij komen kijken, de hulp van een dyslexiecoach en over de voorlees-app LEX.