21 artikelen

Sorteren op:
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Mariska Bauer omringd door haar 4 zoons
    Twee zoons met dyslexie. Mariska Bauer vertelt
    Mariska Bauer bestelt al enkele jaren aangepaste schoolboeken bij Dedicon. Twee van haar zoons hebben dyslexie. 'Met de aangepaste boeken kunnen ze zelfstandig werken.' Mariska vertelt over haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Marlie en Myrthe
    Dyslexie als uitdaging
    Middelbare scholier Myrthe (15) heeft dyslexie. Op vele fronten een uitdaging. Ze vertelt hoe ze zich hard maakt voor goede passende dyslexiebegeleiding.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    jongen in de klas luistert met oortjes en zijn mobiele telefoon
    Wat vinden leerlingen van de LEX voorlees-app?
    Leerlingen Laurens en Casper laten ze zien hoe de LEX voorlees-app werkt en wat het betekent om hiermee hun schoolwerk te doen. Ook dyslexiecoördinator Miranda vertelt over haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Biologiedocent Van Kesteren met leerlingen in de klas
    Hoe ondersteun je leerlingen met dyslexie?
    Leerkrachten worstelen dikwijls met de vraag hoe ze leerlingen met een leesbeperking het beste kunnen ondersteunen. De LEX-app kan een uitkomst zijn. Luister naar de ervaringen van Jankees van Kesteren, biologiedocent op een middelbare school.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Docent Matulessy
    Docent Matulessy introduceert voorlees-app LEX
    Carlien Matulessy, docent Nederlands, introduceerde enkele jaren geleden de voorlees-app LEX op haar middelbare school. Dat ging niet zonder slag of stoot. Luister naar haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Dyslexiecoach Esther
    Spannend, naar de middelbare school!
    Een nieuwe school betekent veranderingen, Vooral wanneer je dyslexie hebt kan dit extra spanning opleveren. Dyslexiecoach Esther vertelt wat het betekent als een kind met dyslexie de overstap maakt van basisschool naar middelbare school.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Marielle (r) samen met haar dochter Dafne
    Dafne (13) heeft dyslexie
    Dafne heeft dyslexie en gaat naar de brugklas. Moeder Mariëlle vertelt over de onzekerheden die daarbij komen kijken, de hulp van een dyslexiecoach en over de voorlees-app LEX.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Rafiq speelt op zijn computer een game
    'Minder tijd kwijt aan huiswerk, meer tijd om te gamen!'
    Rafiq (14) ging het afgelopen jaar naar de brugklas. Best lastig, want Rafiq heeft dyslexie. Gelukkig kreeg hij hulp van een coach én een handige voorleesapp.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Leerling Sara met koptelefoon in de gang op school
    Sara (13) over voorleesapp LEX
    Sara is 13 en heeft dyslexie. Zij heeft voor het eerst dit schooljaar (brugklas) gewerkt met de voorleesapp LEX. Luister naar haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Sem (13) lacht in de camera, vest met hoodie, armen over elkaar
    'Geen gesjouw met zware boekentas'
    Sem heeft dyslexie en gaat voor het eerst naar de brugklas. Hij ontdekt dat de gesproken schoolboeken op de voorleesapp LEX best handig zijn.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    mentor Ina Yilmaz
    'Meer zelfvertrouwen bij leerlingen met dyslexie'
    Ina Yilmaz is mentor in de onderbouw op een middelbare school. Ieder jaar heeft ze wel leerlingen met dyslexie in haar mentorklas. 'De voorleesapp LEX is een uitkomst.'
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Sandra met haar zoons Mitchell (rechts) en Giovanni
    'Fijn om de gesproken boeken eerst uit te proberen'
    Sandra 's zoon Mitchell heeft dyslexie. Ze vertelt over hun ervaringen met de gesproken boeken op de LEX voorleesapp en het bestellen ervan.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Janine in gesprek
    Janine ondersteunt leerlingen met dyslexie
    Als zorgcoördinator ondersteunt Janine leerlingen en docenten, bijvoorbeeld bij dyslexie. Ze is een voorstander van de voorleesapp LEX.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Sem (13) lacht in de camera, vest met hoodie, armen over elkaar
    "Eigenlijk luister je en lees je tegelijkertijd!"
    Sem gebruikt gesproken boeken om zijn schoolboeken mee te lezen. Hij heeft dyslexie. Met dit hulpmiddel gaat leren een stuk makkelijker.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Zorgcoördinator Ellen op haar werk
    Zorgcoördinator Ellen over gesproken boeken
    Zorgcoördinator Ellen is enthousiast over gesproken boeken. Bestellen, aanklikken en meteen streamen. Ze ziet dat het voor haar leerlingen met dyslexie werkt.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit op de bank met zijn mobiel en doet zijn oortjes in
    ‘Timo moet steeds meer lezen voor school’
    Timo (16) heeft dyslexie. Momenteel zit hij in de vierde klas Havo. Pas in de brugklas heeft hij de diagnose gekregen, waarna hij al snel extra begeleiding kreeg. Dit is de laatste aflevering van de reeks waarin moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Moeder Annelies en zoon Timo kijken samen op een laptop
    ‘Hoe komen we bij de schoolboeken?’
    Pas op de middelbare school kreeg Timo de diagnose dyslexie. In overleg met de schoolwerd gekozen voor een dyslexieprogramma. Wat is er nodig om goed te kunnen starten met een dyslexieprogramma? Moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit aan tafel en kijkt op van zijn laptop; Zijn moeder is op de achtergrond te zien; ze zit op de bank te lezen.
    Wat is het beste dyslexiehulpmiddel voor Timo?
    Bij Timo (16) is dyslexie vastgesteld. Met Timo’s dyslexieverklaring kan de school extra maatregelen nemen om hem verder te begeleiden. Samen met de mentor en zijn moeder Annelies bekijkt Timo waarmee hij het best geholpen zou zijn.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit met een gameconsole in de hand op de bank
    ‘Hoe kunnen we de achterstand beperken?’
    Op basis van signaleringsonderzoek onder brugklassers heeft de zorgspecialist het vermoeden dat Timo dyslexie heeft. Bij moeder Annelies rijzen allerlei vragen: Wat houdt dyslexie eigenlijk in? Hoe verder?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo pakt zijn schooltas uit in de keuken. Zijn moeder staat rechts achter hem.
    ‘Bij het voorlezen zat hij te hakkelen’
    Pas toen Timo in de brugklas zat, merkte zijn moeder Annelies dat er iets niet pluis was. Langzaamaan rees het vermoeden dat Timo dyslexie zou kunnen hebben.