163 artikelen

Sorteren op:
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit met een gameconsole in de hand op de bank
    ‘Hoe kunnen we de achterstand beperken?’
    Op basis van signaleringsonderzoek onder brugklassers heeft de zorgspecialist het vermoeden dat Timo dyslexie heeft. Bij moeder Annelies rijzen allerlei vragen: Wat houdt dyslexie eigenlijk in? Hoe verder?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit aan tafel en kijkt op van zijn laptop; Zijn moeder is op de achtergrond te zien; ze zit op de bank te lezen.
    Wat is het beste dyslexiehulpmiddel voor Timo?
    Bij Timo (16) is dyslexie vastgesteld. Met Timo’s dyslexieverklaring kan de school extra maatregelen nemen om hem verder te begeleiden. Samen met de mentor en zijn moeder Annelies bekijkt Timo waarmee hij het best geholpen zou zijn.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Moeder Annelies en zoon Timo kijken samen op een laptop
    ‘Hoe komen we bij de schoolboeken?’
    Pas op de middelbare school kreeg Timo de diagnose dyslexie. In overleg met de schoolwerd gekozen voor een dyslexieprogramma. Wat is er nodig om goed te kunnen starten met een dyslexieprogramma? Moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit op de bank met zijn mobiel en doet zijn oortjes in
    ‘Timo moet steeds meer lezen voor school’
    Timo (16) heeft dyslexie. Momenteel zit hij in de vierde klas Havo. Pas in de brugklas heeft hij de diagnose gekregen, waarna hij al snel extra begeleiding kreeg. Dit is de laatste aflevering van de reeks waarin moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy en haar moeder Astrid aan de keukentafel
    ‘Er is iets niet pluis, maar wat?’
    Evy (12) heeft dyslexie. Maar voordat ze deze diagnose kreeg, ging er wel het een en ander aan vooraf. Al vanaf groep 3 kreeg Evy steeds meer moeite met lezen. Wat was er aan de hand? Moeder Astrid vertelt over hun zoektocht.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy met schooltas en haar moeder op de achtergrond
    ‘Zou het toch dyslexie kunnen zijn?’
    Ondanks extra begeleiding, Ralfi lezen met andere kinderen en ook thuis veel oefenen bleef Evy achter met lezen. Langzaamaan rees het vermoeden dat Evy mogelijk dyslexie zou kunnen hebben.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy zit met een ipad op de bank in de woonkamer
    ‘Hoe kies je het beste dyslexiehulpmiddel?’
    Astrid, de moeder van Evy (12), ging op zoek naar een passend dyslexiehulpmiddel. Geen gemakkelijke zoektocht, maar na het zien van enkele demo's werd de knoop doorgehakt en viel de keuze op een dyslexieprogramma.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy maakt huiswerk aan haar bureau
    ‘Wel even wennen aan die robotstem’
    Omdat schoolresultaten achterbleven ging Evy op advies van haar meester aan de slag met een dyslexieprogramma. Dat was in het begin wel even wennen, maar nu heeft Evy er profijt van.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy (12) zit met opgetrokken knieën en mobieltje in haar hangstoel
    ‘We gaan nu ook andere leesvormen uitproberen’
    Evy (12) heeft dyslexie. Moeder Astrid vertelt hoe haar dochter is geholpen met aangepaste schoolboeken en extra begeleiding. Inmiddels zit Evy in groep 8 van de basisschool.
  • Uitleg
    Afbeelding
    Voorbeeld 3D-2D schoen zijaanzicht
    Op de Tast: Leerweg 3D-2D
    De Leerweg 3D-2D is bedoeld om zeer slechtziende en blinde leerlingen in het onderwijs een tweedimensionale weergave van een driedimensionaal object te laten begrijpen. Samen met Bartiméus en Visio is deze onderwijsmethodiek tot stand gekomen.
  • Uitleg
    Afbeelding
    meisje in de klas maakt een toets
    Centrale Eindtoets (Cito)
    De Centrale Eindtoets van Cito is de meest gekozen eindtoets die leerlingen in groep 8 doen. Voor leerlingen met dyslexie of een visuele beperking past Dedicon de eindtoetsen aan.
  • Tips
    Afbeelding
    Koptelefoon
    Daar heb ik wel oren naar!
    Met gesproken schoolboeken kun je lezen en luisteren tegelijk. Hetzelfde schoolboek dat je toch al hebt, is namelijk ook in audio beschikbaar. We zetten de voordelen voor je op een rij.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Zorgcoördinator Ellen op haar werk
    Zorgcoördinator Ellen over gesproken boeken
    Zorgcoördinator Ellen is enthousiast over gesproken boeken. Bestellen, aanklikken en meteen streamen. Ze ziet dat het voor haar leerlingen met dyslexie werkt.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    portretfoto van Tess
    ‘Vooral kijken naar wat wel kan’
    Tess kreeg als kind de ziekte van Stargardt. Ze vertelt welke impact dat had op haar school en later ook voor haar studie.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Sem (13) lacht in de camera, vest met hoodie, armen over elkaar
    "Eigenlijk luister je en lees je tegelijkertijd!"
    Sem gebruikt gesproken boeken om zijn schoolboeken mee te lezen. Hij heeft dyslexie. Met dit hulpmiddel gaat leren een stuk makkelijker.
  • Tips
    Ervaringen
    Afbeelding
    student met chromebook zit in kleermakerszit in een bibliotheek
    Studeren met een visuele beperking: 6 tips
    Wat komt er allemaal bij kijken als je gaat studeren en als je blind of slechtziend bent? Met deze 6 tips en adviezen van studenten helpen we je op weg!
  • Uitleg
    Afbeelding
    Kind houdt ukelele vast in de juiste houding
    Maak muziek! Leer zelf ukekele spelen
    Samen met Joep en Julia leer je hoe je snel en makkelijk een ukelele kunt bespelen. Met dit kleine, vrolijk klinkend instrument speel je al gauw je eerste liedjes. Maak muziek! is een lespakket speciaal voor kinderen van 9 tot 12 jaar met een visuele beperking.
  • Tips
    Afbeelding
    pennenhouder met stiften en potloden en memo blaadje met tekst TOP TIPS
    Zelf lesmateriaal aanpassen: 8 praktische tips
    Als het aankomt op toegankelijkheid, kun je aan vele knoppen draaien. Denk aan lettertypes, contrast, kleurgebruik, afbeeldingen en nog veel meer. Bekijk hoe je zelf lesmateriaal kunt aanpassen in deze reeks artikelen met praktische tips.