9 artikelen

Sorteren op:
  • Tips
    Image
    schrift met de woorden 'tips & tricks' ligt op houten tafelblad met lampenpeertjes eromheen
    10 tips voor het aanpassen van lesmateriaal
    Als leerkracht moet je wel eens lesmateriaal aanpassen. Voor een leerling met dyslexie. Of voor een blinde of slechtziende leerling. Maar hoe doe je dat zelf snel en eenvoudig? Krijg tips van onze expert die je morgen al kunt inzetten. Daarmee win je zelf niet alleen veel tijd, maar je helpt ook je leerling snel vooruit!
  • Uitleg
    Image
    Meisje met rood haar houdt stapel boeken vast. Ze staat in de klas.
    ‘Een aangepast schoolboek, wat is dat eigenlijk?’
    Iemand die blind of slechtziend is, heeft niet veel aan de reguliere school- en studieboeken, boordevol teksten, afbeeldingen en opmaak. Gelukkig zijn er andere manieren om te kunnen leren en studeren.
  • Tips
    Image
    stapel gekleurde papieren en schriften
    Zelf toegankelijk maken: Word-bestanden
    Lesmateriaal in Word heeft als groot voordeel dat de tekst is aan te passen aan leesvoorkeuren. Bijvoorbeeld voor leerlingen die slechtziend zijn of dyslexie hebben, is het fijn dat ze de tekst kunnen aanpassen en lezen op de manier die bij hen past.
  • Tips
    Image
    schrift met verschillende woorden in verschillende stijlen met daarop een gele markeerstift
    Zelf toegankelijk maken: typografie
    Als onderwijsprofessional ben je dagelijks in de weer met lesmaterialen. En je wilt natuurlijk dat iedere leerling ermee kan werken. Ook slechtziende leerlingen of leerlingen met dyslexie. Maar welk lettertype is het beste voor jouw lesmateriaal?
  • Tips
    Image
    scrabble letters die het zinnetje maken: it's simple
    Zelf toegankelijk maken: tekst
    Lesmateriaal wordt vaak aangeboden in de vorm van geschreven taal. Voor een aantal leerlingen vormt dit een flinke drempel die ze onvoldoende in staat stelt te leren. Dat geldt bijvoorbeeld voor leerlingen met dyslexie.
  • Tips
    Image
    bouwstenen gestapeld
    Zelf toegankelijk maken: structuur
    Iedere leerling heeft baat bij een goede structuur in lesmateriaal. Vooral leerlingen die blind of slechtziend zijn. Voor hen is het lastig een hele pagina tekst te overzien. Ook leerlingen met dyslexie moeten meer moeite doen dan andere leerlingen om de grote lijnen te kunnen volgen.
  • Tips
    Image
    Scholieren in een klas met boeken en ipads
    Zelf toegankelijk maken: leesbaarheid
    Hoe zorg je er als onderwijsprofessional voor dat de complexiteit van een tekst is afgestemd op het taalniveau en de woordenschat van alle leerlingen? Wat betekent dat voor het gebruik van moeilijke woorden, beeldspraak en grammatica? Lees tips en adviezen voor het maken van leesbare, begrijpelijke teksten.
  • Tips
    Image
    Amsterdamse gracht met fietsen
    Zelf toegankelijk maken: beeldmateriaal
    Een foto zegt meer dan duizend woorden. Hoeveel meer zegt een video dan wel niet? Met wat aanvullende maatregelen, zoals alt tekst of audiodescriptie, kunnen blinde en slechtziende leerlingen ook informatie én plezier uit beeldmateriaal halen.