23 artikelen

Sorteren op:
  • Tips
    Image
    leraar met 7 kinderen van de basisschool aan één tafel
    Hoe weet je of een leesvorm past bij de leerling?
    Iedere leerling is anders. En iedere leesbeperking is anders. We krijgen dan ook vaak vragen binnen over hoe je tot de juiste keuze komt voor een leesvorm. Het helpt als je weet welke vragen je moet stellen. En eenmaal een leesvorm gekozen: test of het echt werkt!
  • Tips
    Image
    schrift met de woorden 'tips & tricks' ligt op houten tafelblad met lampenpeertjes eromheen
    10 tips voor het aanpassen van lesmateriaal
    Als leerkracht moet je wel eens lesmateriaal aanpassen. Voor een leerling met dyslexie. Of voor een blinde of slechtziende leerling. Maar hoe doe je dat zelf snel en eenvoudig? Krijg tips van onze expert die je morgen al kunt inzetten. Daarmee win je zelf niet alleen veel tijd, maar je helpt ook je leerling snel vooruit!
  • Ervaringen
    Image
    Juul hangend over een blauwgeverfde railing, tegen een blauwe achtergrond
    Juul heeft dyslexie
    Op de middelbare school kon Juul prima uit de voeten met dyslexiebestanden: digitale schoolboeken die met speciale software kunnen worden voorgelezen. Maar nu is haar situatie veranderd en merkt ze dat dyslexiebestanden haar niet meer helpen. Wat nu?
  • Tips
    Image
    tekening met gekleurde pijlen kriskras door elkaar en tekstballonnen
    De juiste leesvorm kiezen. Hoe doe je dat?
    Hoe kies je de juiste leesvorm voor leerlingen met een leesbeperking? Met deze keuzevragen kun je eenvoudiger de best passende leesvorm vinden.
  • Tips
    Image
    leerkracht legt aan de hand van mobiele telefoon iets uit aan een leerling
    CHECK: Is de gekozen leesvorm wel de juiste?
    Voor leerlingen met een leesbeperking moet je als leerkracht of begeleider vaak alternatief lesmateriaal kiezen. Hoe weet je of je de juiste keuze maakt?
  • Uitleg
    Image
    Meisje met rood haar houdt stapel boeken vast. Ze staat in de klas.
    ‘Een aangepast schoolboek, wat is dat eigenlijk?’
    Iemand die blind of slechtziend is, heeft niet veel aan de reguliere school- en studieboeken, boordevol teksten, afbeeldingen en opmaak. Gelukkig zijn er andere manieren om te kunnen leren en studeren.
  • Onderzoek
    Image
    Megaphoon hangt aan een ketting tegen  knalrode achtergrond
    Leerkracht, hoe doe jij dat?
    Pas jij lesmaterialen aan voor leerlingen met een leesbeperking? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen!
  • Uitleg
    Image
    vrouw loopt in gele regenlaarzen weerspiegelend op de natte stoep
    Kleine stappen, snel vooruit!
    Scholen en leerkrachten bieden leerlingen veel eigen lesmateriaal, nieuwsbrieven en rapporten. Niemand maakt dit bewust ontoegankelijk. Deze informatie kan met weinig moeite toegankelijk worden gemaakt. En dat levert al heel snel resultaat op. Voor alle leerlingen.
  • Opinie
    Image
    klaslokaal met verschillende informatie-items aan de muur
    De visuele flipperkast
    Op weg naar zijn werk wandelt onze adviseur Hans Beerens regelmatig langs een school. Wat hem opvalt is de enorme hoeveelheid aan informatie in ieder klaslokaal. Hoe zit dat dan voor kinderen die dyslexie hebben? Of zelfs blind of slechtziend?
  • Tips
    Image
    keramiekwand met hoofden erin geboetseerd
    Koppenstructuur in Word: zo doe je dat
    Zijn jouw opdrachten goed leesbaar voor leerlingen met een visuele beperking en dyslexie? Met een heldere koppenstructuur in je Word-bestand kom je al heel ver! In dit artikel vertellen we je hoe je dat kunt doen.
  • Tips
    Image
    stapel gekleurde papieren en schriften
    Zelf toegankelijk maken: Word-bestanden
    Lesmateriaal in Word heeft als groot voordeel dat de tekst is aan te passen aan leesvoorkeuren. Bijvoorbeeld voor leerlingen die slechtziend zijn of dyslexie hebben, is het fijn dat ze de tekst kunnen aanpassen en lezen op de manier die bij hen past.
  • Tips
    Image
    tabletscherm met tekst en afbeeldingen
    Laat je iPhone of iPad tekst voorlezen
    In alle apparaten van Apple zit standaard een computerstem ingebouwd. Hoe laat je daardoor tekst voorlezen? Bekijk onze video’s.
  • Tips
    Image
    schrift met verschillende woorden in verschillende stijlen met daarop een gele markeerstift
    Zelf toegankelijk maken: typografie
    Als onderwijsprofessional ben je dagelijks in de weer met lesmaterialen. En je wilt natuurlijk dat iedere leerling ermee kan werken. Ook slechtziende leerlingen of leerlingen met dyslexie. Maar welk lettertype is het beste voor jouw lesmateriaal?
  • Tips
    Image
    tabletscherm met tekst
    Een overzichtelijke website met readerweergave
    Maakt de lay-out (opmaak) van een website dat het lezen van de tekst minder makkelijk gaat? Je kunt de lay-out uitzetten: dan verschijnt alleen de tekst in beeld.
  • Tips
    Image
    scrabble letters die het zinnetje maken: it's simple
    Zelf toegankelijk maken: tekst
    Lesmateriaal wordt vaak aangeboden in de vorm van geschreven taal. Voor een aantal leerlingen vormt dit een flinke drempel die ze onvoldoende in staat stelt te leren. Dat geldt bijvoorbeeld voor leerlingen met dyslexie.
  • Tips
    Image
    letters a b c
    Lees elke website in een dyslexielettertype
    Dyslexie? Weinig websites zijn gemaakt met een dyslexielettertype. Ontdek hier hoe je gemakkelijk iedere website leest in een dyslexielettertype.
  • Tips
    Image
    bouwstenen gestapeld
    Zelf toegankelijk maken: structuur
    Iedere leerling heeft baat bij een goede structuur in lesmateriaal. Vooral leerlingen die blind of slechtziend zijn. Voor hen is het lastig een hele pagina tekst te overzien. Ook leerlingen met dyslexie moeten meer moeite doen dan andere leerlingen om de grote lijnen te kunnen volgen.
  • Tips
    Image
    Scholieren in een klas met boeken en ipads
    Zelf toegankelijk maken: leesbaarheid
    Hoe zorg je er als onderwijsprofessional voor dat de complexiteit van een tekst is afgestemd op het taalniveau en de woordenschat van alle leerlingen? Wat betekent dat voor het gebruik van moeilijke woorden, beeldspraak en grammatica? Lees tips en adviezen voor het maken van leesbare, begrijpelijke teksten.
  • Tips
    Image
    Amsterdamse gracht met fietsen
    Zelf toegankelijk maken: beeldmateriaal
    Een foto zegt meer dan duizend woorden. Hoeveel meer zegt een video dan wel niet? Met wat aanvullende maatregelen, zoals alt tekst of audiodescriptie, kunnen blinde en slechtziende leerlingen ook informatie én plezier uit beeldmateriaal halen.