49 artikelen

Sorteren op:
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Anne staat voor een kast en heeft scherven in haar handen
    Schatzoeken met Anne
    Anne is slechtziend en net klaar met het eerste jaar van haar studie Archeologie in Leiden. Hoe gaat dat in de praktijk, studeren met een visuele beperking? En hoe helpen de aangepaste studieboeken van Dedicon daarbij?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Tom van den Belt
    Een leven lang leren: Tom kiest zijn eigen pad
    Tom is docent en slechtziend. Dat is voor hem absoluut geen belemmering om te blijven leren. Door zijn handicap heeft Tom geleerd niet op te geven, maar is hij op zoek naar wat hij nog wel kan.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Mariska Bauer omringd door haar 4 zoons
    Twee zoons met dyslexie. Mariska Bauer vertelt
    Mariska Bauer bestelt al enkele jaren aangepaste schoolboeken bij Dedicon. Twee van haar zoons hebben dyslexie. 'Met de aangepaste boeken kunnen ze zelfstandig werken.' Mariska vertelt over haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Marlie en Myrthe
    Dyslexie als uitdaging
    Middelbare scholier Myrthe (15) heeft dyslexie. Op vele fronten een uitdaging. Ze vertelt hoe ze zich hard maakt voor goede passende dyslexiebegeleiding.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    jongen doet eindexamen samen met enkele klasgenoten
    Geslaagd!
    Niels heeft net te horen gekregen dat hij geslaagd is voor zijn havo-diploma. Blind je examen doen, hoe werkt dat eigenlijk?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    hand giet gekleurde vloeistof in een beker in een erlemeyer
    Emily studeert organische chemie
    Emily is blind en studeert organische chemie. Daarin werd ze dikwijls ontmoedigd. Toch zette ze door. En met succes. ‘Het gaat hartstikke goed!’
  • Ervaringen
    Afbeelding
    portret van een tiener in het bos
    Ole heeft CVI (cerebrale visus stoornis)
    Ole heeft CVI (cerebrale visus stoornis). Hoe gaat hij daarmee om op school? Welke hulpmiddelen gebruikt hij bij het leren en welke ondersteuning krijgt hij in de klas? Je leest het in dit interview.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Marina Kovac
    Marina Kovac is blind. Maar niet gehandicapt!
    Marina Kovacs (2004) is blind en ze vlogt. Meer dan 23.000 abonnees volgen haar YouTube-kanaal Blindhappyandfree. Marina vlogt over van alles: van paardrijden tot huiswerk maken. En daarmee laat ze zien dat bijna niets onmogelijk is.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    studente gooit papieren met tekst in de lucht
    Kristina is blind en studeert fiscaal recht
    Kristina is blind en studeert fiscaal recht. Een studie waarbij veel leer- en leeswerk komt kijken. Hoe pakt ze dat aan? En welke tips heeft ze voor andere studenten die een visuele beperking hebben?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Toke met een brailleboek in haar handen
    Als AOB-er raak ik nooit uitgeleerd
    Toke is AOB’er, voluit ambulant onderwijskundig begeleider, bij Koninklijke Visio. Ze begeleidt leerlingen met een visuele beperking die naar een reguliere basisschool gaan. Goede kennis was benieuwd naar de ins- en outs van haar vak en naar haar persoonlijke drijfveren.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    jongen in de klas luistert met oortjes en zijn mobiele telefoon
    Wat vinden leerlingen van de LEX voorlees-app?
    Leerlingen Laurens en Casper laten ze zien hoe de LEX voorlees-app werkt en wat het betekent om hiermee hun schoolwerk te doen. Ook dyslexiecoördinator Miranda vertelt over haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    twee voeten voor een vraagteken met links en rechts een pijl
    De juiste leesvorm voor Coen (CVI)
    Coen heeft een oogziekte die hem belemmert bij het lezen. Daarom leest hij schoolboeken in gesproken vorm, met een speciale voorlees-app. Hoe is de keuze voor deze aangepaste leesvorm gemaakt?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Juul hangend over een blauwgeverfde railing, tegen een blauwe achtergrond
    Juul heeft dyslexie
    Op de middelbare school kon Juul prima uit de voeten met dyslexiebestanden: digitale schoolboeken die met speciale software kunnen worden voorgelezen. Maar nu is haar situatie veranderd en merkt ze dat dyslexiebestanden haar niet meer helpen. Wat nu?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Biologiedocent Van Kesteren met leerlingen in de klas
    Hoe ondersteun je leerlingen met dyslexie?
    Leerkrachten worstelen dikwijls met de vraag hoe ze leerlingen met een leesbeperking het beste kunnen ondersteunen. De LEX-app kan een uitkomst zijn. Luister naar de ervaringen van Jankees van Kesteren, biologiedocent op een middelbare school.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Docent Matulessy
    Docent Matulessy introduceert voorlees-app LEX
    Carlien Matulessy, docent Nederlands, introduceerde enkele jaren geleden de voorlees-app LEX op haar middelbare school. Dat ging niet zonder slag of stoot. Luister naar haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Dyslexiecoach Esther
    Spannend, naar de middelbare school!
    Een nieuwe school betekent veranderingen, Vooral wanneer je dyslexie hebt kan dit extra spanning opleveren. Dyslexiecoach Esther vertelt wat het betekent als een kind met dyslexie de overstap maakt van basisschool naar middelbare school.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Marielle (r) samen met haar dochter Dafne
    Dafne (13) heeft dyslexie
    Dafne heeft dyslexie en gaat naar de brugklas. Moeder Mariëlle vertelt over de onzekerheden die daarbij komen kijken, de hulp van een dyslexiecoach en over de voorlees-app LEX.