14 artikelen

Sorteren op:
  • Ervaringen
    Image
    Janine in gesprek
    Janine ondersteunt leerlingen met dyslexie
    Als zorgcoördinator ondersteunt Janine leerlingen en docenten, bijvoorbeeld bij dyslexie. Ze is een voorstander van de voorleesapp LEX.
  • Ervaringen
    Image
    Sandra met haar zoons Mitchell (rechts) en Giovanni
    'Fijn om de gesproken boeken eerst uit te proberen'
    Sandra 's zoon Mitchell heeft dyslexie. Ze vertelt over hun ervaringen met de gesproken boeken op de LEX voorleesapp en het bestellen ervan.
  • Ervaringen
    Image
    Sem (13) lacht in de camera, vest met hoodie, armen over elkaar
    'Geen gesjouw met zware boekentas'
    Sem heeft dyslexie en gaat voor het eerst naar de brugklas. Hij ontdekt dat de gesproken schoolboeken op de voorleesapp LEX best handig zijn.
  • Ervaringen
    Image
    Sara (13) in de gang van haar middelbare school
    Sara (13) over voorleesapp LEX
    Sara is 13 en heeft dyslexie. Zij heeft voor het eerst dit schooljaar (brugklas) gewerkt met de voorleesapp LEX. Luister naar haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Image
    Marielle (r) samen met haar dochter Dafne
    Dafne (13) heeft dyslexie
    Dafne heeft dyslexie en gaat naar de brugklas. Moeder Mariëlle vertelt over de onzekerheden die daarbij komen kijken, de hulp van een dyslexiecoach en over de voorlees-app LEX.
  • Ervaringen
    Image
    Dyslexiecoach Esther
    Spannend, naar de middelbare school!
    Een nieuwe school betekent veranderingen, Vooral wanneer je dyslexie hebt kan dit extra spanning opleveren. Dyslexiecoach Esther vertelt wat het betekent als een kind met dyslexie de overstap maakt van basisschool naar middelbare school.
  • Ervaringen
    Image
    Docent Matulessy
    Docent Matulessy introduceert voorlees-app LEX
    Carlien Matulessy, docent Nederlands, introduceerde enkele jaren geleden de voorlees-app LEX op haar middelbare school. Dat ging niet zonder slag of stoot. Luister naar haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Image
    Biologiedocent Van Kesteren met leerlingen in de klas
    Hoe ondersteun je leerlingen met dyslexie?
    Leerkrachten worstelen dikwijls met de vraag hoe ze leerlingen met een leesbeperking het beste kunnen ondersteunen. De LEX-app kan een uitkomst zijn. Luister naar de ervaringen van Jankees van Kesteren, biologiedocent op een middelbare school.
  • Ervaringen
    Image
    twee voeten voor een vraagteken met links en rechts een pijl
    De juiste leesvorm voor Coen (CVI)
    Coen heeft een oogziekte die hem belemmert bij het lezen. Daarom leest hij schoolboeken in gesproken vorm, met een speciale voorlees-app. Hoe is de keuze voor deze aangepaste leesvorm gemaakt?
  • Ervaringen
    Image
    jongen in de klas luistert met oortjes en zijn mobiele telefoon
    Wat levert de LEX voorlees-app op?
    Leerlingen Laurens en Casper laten ze zien hoe de LEX voorlees-app werkt en wat het betekent om hiermee hun schoolwerk te doen. Ook dyslexiecoördinator Miranda vertelt over haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Image
    portret van een tiener in het bos
    Ole heeft CVI (cerebrale visus stoornis)
    Ole heeft CVI (cerebrale visus stoornis). Hoe gaat hij daarmee om op school? Welke hulpmiddelen gebruikt hij bij het leren en welke ondersteuning krijgt hij in de klas? Je leest het in dit interview.
  • Ervaringen
    Image
    Anne staat voor een kast en heeft scherven in haar handen
    Schatzoeken met Anne
    Anne is slechtziend en net klaar met het eerste jaar van haar studie Archeologie in Leiden. Hoe gaat dat in de praktijk, studeren met een visuele beperking? En hoe helpen de aangepaste studieboeken van Dedicon daarbij?
  • Ervaringen
    Image
    Toke met een brailleboek in haar handen
    Als AOB-er raak ik nooit uitgeleerd
    Toke is AOB’er, voluit ambulant onderwijskundig begeleider, bij Koninklijke Visio. Ze begeleidt leerlingen met een visuele beperking die naar een reguliere basisschool gaan. Goede kennis was benieuwd naar de ins- en outs van haar vak en naar haar persoonlijke drijfveren.