99 artikelen

Sorteren op:
  • Uitleg
    Afbeelding
    Afbeelding van een blind meisje aan het werk met een laptop voor zich
    Edu-tekstbestanden
    Een van de leesvormen die Dedicon veelvuldig voor blinde leerlingen maakt is Edu-tekst. Maar wat zijn Edu-tekstbestanden? Hoe gebruik je deze? En wat zijn de voor-en nadelen?
  • Uitleg
    Afbeelding
    Iemand zit achter de piano en drukt met de vingers op een toets
    Maak muziek! Braille bladmuziek op de piano
    Aan de slag met braillebladmuziek op de piano? Maak muziek! Braille bladmuziek op de piano helpt je daarbij. Je gaat stap voor stap door de hoofdstukken met daarbij handige geluidsfragmenten én een zwartdrukversie voor je docent.
  • Tips
    Afbeelding
    Een man bedient zijn laptop met brailleleesregel en heeft een smartphone in de andere hand
    Sneller werken met je Edu-tekstbestand?
    Werk jij met Edu-tekstbestanden? Dan delen wij de beste tips met jou om sneller te navigeren in je Edu-tekstbestand.
  • Tips
    Afbeelding
    Jongen ligt met een leesboek in een hangmat.
    Zomerse leestips van onze experts
    Hoe blijf je lezen met een leesbeperking, ook in de zomer? We ontvingen van onze experts, de mensen uit de praktijk, bruikbare zomerse leestips.
  • Uitleg
    Afbeelding
    Jongen werkt met tablet terwijl hij in de klas zit.
    EPUB: Wat kun je er mee?
    EPUB is een nieuwe leesvorm. Maar wat kun je ermee? Welke functionaliteiten bevat het? En wat is de toegevoegde waarde van EPUB boven andere leesvormen zoals Edu-tekst en FotoPDF?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo pakt zijn schooltas uit in de keuken. Zijn moeder staat rechts achter hem.
    ‘Bij het voorlezen zat hij te hakkelen’
    Pas toen Timo in de brugklas zat, merkte zijn moeder Annelies dat er iets niet pluis was. Langzaamaan rees het vermoeden dat Timo dyslexie zou kunnen hebben.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit met een gameconsole in de hand op de bank
    ‘Hoe kunnen we de achterstand beperken?’
    Op basis van signaleringsonderzoek onder brugklassers heeft de zorgspecialist het vermoeden dat Timo dyslexie heeft. Bij moeder Annelies rijzen allerlei vragen: Wat houdt dyslexie eigenlijk in? Hoe verder?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit aan tafel en kijkt op van zijn laptop; Zijn moeder is op de achtergrond te zien; ze zit op de bank te lezen.
    Wat is het beste dyslexiehulpmiddel voor Timo?
    Bij Timo (16) is dyslexie vastgesteld. Met Timo’s dyslexieverklaring kan de school extra maatregelen nemen om hem verder te begeleiden. Samen met de mentor en zijn moeder Annelies bekijkt Timo waarmee hij het best geholpen zou zijn.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Moeder Annelies en zoon Timo kijken samen op een laptop
    ‘Hoe komen we bij de schoolboeken?’
    Pas op de middelbare school kreeg Timo de diagnose dyslexie. In overleg met de schoolwerd gekozen voor een dyslexieprogramma. Wat is er nodig om goed te kunnen starten met een dyslexieprogramma? Moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit op de bank met zijn mobiel en doet zijn oortjes in
    ‘Timo moet steeds meer lezen voor school’
    Timo (16) heeft dyslexie. Momenteel zit hij in de vierde klas Havo. Pas in de brugklas heeft hij de diagnose gekregen, waarna hij al snel extra begeleiding kreeg. Dit is de laatste aflevering van de reeks waarin moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Tips
    Afbeelding
    kind leest aan tafel een jeugdboek
    Boeken voor kinderen met een leesbeperking
    Wat als leerlingen moeite hebben met lezen, omdat ze dyslexie hebben, slechtziend of blind zijn? Ook zij moeten toegang hebben tot de mooiste leesboeken. Wat zijn de mogelijkheden?
  • Uitleg
    Afbeelding
    Voorbeeld 3D-2D schoen zijaanzicht
    Op de Tast: Leerweg 3D-2D
    De Leerweg 3D-2D is bedoeld om zeer slechtziende en blinde leerlingen in het onderwijs een tweedimensionale weergave van een driedimensionaal object te laten begrijpen. Samen met Bartiméus en Visio is deze onderwijsmethodiek tot stand gekomen.
  • Tips
    Afbeelding
    Koptelefoon
    Daar heb ik wel oren naar!
    Met gesproken schoolboeken kun je lezen en luisteren tegelijk. Hetzelfde schoolboek dat je toch al hebt, is namelijk ook in audio beschikbaar. We zetten de voordelen voor je op een rij.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Zorgcoördinator Ellen op haar werk
    Zorgcoördinator Ellen over gesproken boeken
    Zorgcoördinator Ellen is enthousiast over gesproken boeken. Bestellen, aanklikken en meteen streamen. Ze ziet dat het voor haar leerlingen met dyslexie werkt.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    portretfoto van Tess
    ‘Vooral kijken naar wat wel kan’
    Tess kreeg als kind de ziekte van Stargardt. Ze vertelt welke impact dat had op haar school en later ook voor haar studie.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Sem (13) lacht in de camera, vest met hoodie, armen over elkaar
    "Eigenlijk luister je en lees je tegelijkertijd!"
    Sem gebruikt gesproken boeken om zijn schoolboeken mee te lezen. Hij heeft dyslexie. Met dit hulpmiddel gaat leren een stuk makkelijker.
  • Uitleg
    Afbeelding
    Didactisch medewerker aan het werk
    Wat zijn didactische aanpassingen eigenlijk?
    De brailleboeken en edu-tekstbestanden past Dedicon didactisch aan. Zo maken we uitleg en oefeningen geschikt voor blinde leerlingen.
  • Uitleg
    Afbeelding
    voorbeeld van een spelling opdracht met afbeeldingen
    Overzicht: voorbeelden didactische aanpassingen
    Wil je weten hoe je een lesopdracht didactisch kan aanpassen voor leerlingen met een visuele beperking? We hebben voorbeelden van didactische aanpassingen voor je op een rij gezet. Didactische aanpassingen voor taal, spelling, rekenen en zaakvakken.
  • Uitleg
    Afbeelding
    Jongen bekijkt video op laptop
    Audiodescriptie bij educatieve video’s
    Educatieve video's met audiodescriptie zijn een aanvulling op de reguliere lesstof voor leerlingen met een visuele beperking. Dedicon maakt deze video's toegankelijk.