27 artikelen

Sorteren op:
  • Tips
    Afbeelding
    leraar met 7 kinderen van de basisschool aan één tafel
    Hoe kies je de juiste leesvorm?
    Iedere leerling is anders. En iedere leesbeperking is anders. We krijgen dan ook vaak vragen binnen over hoe je tot de juiste keuze komt voor een leesvorm. Het helpt als je weet welke vragen je moet stellen. En eenmaal een leesvorm gekozen: test of het echt werkt!
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy (12) zit met opgetrokken knieën en mobieltje in haar hangstoel
    ‘We gaan nu ook andere leesvormen uitproberen’
    Evy (12) heeft dyslexie. Moeder Astrid vertelt hoe haar dochter is geholpen met aangepaste schoolboeken en extra begeleiding. Inmiddels zit Evy in groep 8 van de basisschool.
  • Tips
    Afbeelding
    Docent en student samen aan tafel terwijl ze iets op de laptop bekijken
    Aangepaste schoolboeken bestellen?
    De educatieve collectie van Dedicon bestaat uit duizenden aangepaste schoolboeken. Maar hoe kies je en in welke vorm? Enkele handige weetjes.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Juul hangend over een blauwgeverfde railing, tegen een blauwe achtergrond
    Juul heeft dyslexie
    Op de middelbare school kon Juul prima uit de voeten met dyslexiebestanden: digitale schoolboeken die met speciale software kunnen worden voorgelezen. Maar nu is haar situatie veranderd en merkt ze dat dyslexiebestanden haar niet meer helpen. Wat nu?
  • Tips
    Afbeelding
    groepje tieners met rugzak lopend naar school
    Naar de brugklas met een leesbeperking
    Dit jaar naar de brugklas? Spannend! Ook als je blind of slechtziend bent. Of dyslexie hebt. Dedicon geeft je tips voor een goede voorbereiding.
  • Tips
    Afbeelding
    schrift met de woorden 'tips & tricks' ligt op houten tafelblad met lampenpeertjes eromheen
    Toegankelijk lesmateriaal, hoe organiseer je dat?
    Als leerkracht moet je wel eens lesmateriaal aanpassen voor een leerling met een leesbeperking. Krijg tips van onze expert om te zorgen voor toegankelijk lesmateriaal. Tips die je morgen al kunt inzetten.
  • Tips
    Afbeelding
    kinderen werken met de computer. Er staat een grote landkaart op het beeldscherm
    FotoPDF
    Met een FotoPDF heb je een vergroting van een schoolboek op je beeldscherm. Deze bestanden zijn vooral fijn voor slechtziende leerlingen. Maar ook leerlingen met dyslexie hebben er profijt van.
  • Tips
    Afbeelding
    Jongen zit met koptelefoon op achter laptop en is aan het schrijven
    Gesproken boeken versus dyslexiebestanden
    We krijgen vaak de vraag binnen: wat is nu eigenlijk het verschil tussen een dyslexiebestand en een gesproken boek? Bekijk de tabel.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Moeder Annelies en zoon Timo kijken samen op een laptop
    De zoektocht van een moeder...
    We spraken met moeders van schoolgaande kinderen. Allemaal zoeken ze antwoorden op grote vragen: Wat is er toch met mijn kind aan de hand? Waarom is het schoolplezier weg? Is er misschien sprake van dyslexie? In een reeks portretten nemen moeders ons mee in hun zoektocht en de rol van dyslexie hierin.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy maakt huiswerk aan haar bureau
    ‘Wel even wennen aan die robotstem’
    Omdat schoolresultaten achterbleven ging Evy op advies van haar meester aan de slag met een dyslexieprogramma. Dat was in het begin wel even wennen, maar nu heeft Evy er profijt van.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy zit met een ipad op de bank in de woonkamer
    ‘Hoe kies je het beste dyslexiehulpmiddel?’
    Astrid, de moeder van Evy (12), ging op zoek naar een passend dyslexiehulpmiddel. Geen gemakkelijke zoektocht, maar na het zien van enkele demo's werd de knoop doorgehakt en viel de keuze op een dyslexieprogramma.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit aan tafel en kijkt op van zijn laptop; Zijn moeder is op de achtergrond te zien; ze zit op de bank te lezen.
    Wat is het beste dyslexiehulpmiddel voor Timo?
    Bij Timo (16) is dyslexie vastgesteld. Met Timo’s dyslexieverklaring kan de school extra maatregelen nemen om hem verder te begeleiden. Samen met de mentor en zijn moeder Annelies bekijkt Timo waarmee hij het best geholpen zou zijn.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Timo zit op de bank met zijn mobiel en doet zijn oortjes in
    ‘Timo moet steeds meer lezen voor school’
    Timo (16) heeft dyslexie. Momenteel zit hij in de vierde klas Havo. Pas in de brugklas heeft hij de diagnose gekregen, waarna hij al snel extra begeleiding kreeg. Dit is de laatste aflevering van de reeks waarin moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Moeder Annelies en zoon Timo kijken samen op een laptop
    ‘Hoe komen we bij de schoolboeken?’
    Pas op de middelbare school kreeg Timo de diagnose dyslexie. In overleg met de schoolwerd gekozen voor een dyslexieprogramma. Wat is er nodig om goed te kunnen starten met een dyslexieprogramma? Moeder Annelies vertelt over hun ervaringen.
  • Tips
    Afbeelding
    Meisje met koptelefoon op haar hoofd kijkt naar haar telefoon.
    Tips om meer uit je dyslexiebestand te halen
    Een overzicht van alle dyslexiesoftware. Wanneer je onze dyslexiebestanden gaat gebruiken vind je hier de bijbehorende tips. Wel zo handig.
  • Uitleg
    Afbeelding
    leerling in de klas met koptelefoon
    Wat is beter: boeken lezen of boeken luisteren?
    Veel mensen vragen zich af of luisteren slechter is dan luisteren? En of je niet lui wordt van lezen. Lees hier de antwoorden.
  • Tips
    Afbeelding
    leerlingen in een klas zitten achter elkaar voor een examen
    Dyslexie en eindexamen doen. Hoe dan?
    Dyslexie en eindexamen doen? Weet wat je kunt verwachten tijdens het CSE en wat er nog geregeld moet (en kan) worden. Deze checklist met 7 handige tips helpt je daarbij!
  • Uitleg
    Afbeelding
    twee tienermeisjes zijn blij met toetsuitslag
    Welke toetsen en examens maakt Dedicon toegankelijk?
    Dedicon maakt jaarlijks verschillende toetsen en examens toegankelijk voor leerlingen met een leesbeperking: de Centrale Eindexamens, de Centrale Eindtoets en de LVS- en CVVO-toetsen van Cito. Al deze toetsen en examens worden omgezet in braille, Edutekst en spraak, waarbij de validiteit en het niveau wordt gewaarborgd.