goedekennis.nl >> Dossiers >> Toegankelijk leren >> Kleuren & contrast

Kleuren & contrast

Kleurovergang

Waarom?

Kleuren vrolijken een pagina op, maar niet voor iedereen zijn kleuren even toegankelijk. Voor slechtziende leerlingen kan kleur bepalend zijn voor het wel of niet kunnen lezen van tekst. Kleuren kunnen een pagina ook heel erg druk maken; dyslectische leerlingen vinden een rustige uitstraling fijn werken. En leerlingen die kleurenblind zijn, zien geen verschil tussen (sommige) kleuren.

Wat kun je doen?Voorbeeld kleurgebruik pagina schoolboek

Hoe gebruik je kleuren op zo'n manier dat je lesmateriaal toegankelijk blijft voor iedereen? Bekijk eens het voorbeeld hiernaast. Je ziet hoe kleuren voor onrust kunnen zorgen en de tekst ontoegankelijk kunnen maken. Het is daarom belangrijk rekening te houden met de volgende aspecten:

  • Voor- achtergrondkleuren. Zorg dat er genoeg contrast tussen de voor- en achtergrondkleuren zit. Dat leest voor iedereen prettig en het geeft een stukje rust. Slechtziende leerlingen hebben veel baat bij een goed contrast. Welke kleuren hebben een goed contrast? Bijvoorbeeld wit op zwart, of zwart op wit. Maar ook zwart op geel of geel op zwart zijn veelgebruikte combinaties.
     
  • Contrastsoftware. Vaak hebben slechtziende leerlingen zelf de software die het contrast op het beeldscherm aanpast. Zorg dat jouw digitaal lesmateriaal er in die kleuren goed uitziet. Ook is het belangrijk dat leerlingen zelf de kleuren in je materiaal kunnen aanpassen. Dat is nodig voor leerlingen die niet van die software gebruik maken, maar wel graag lezen met contrastkleuren. Op websites kun je een contrastselector toevoegen, zodat iedere bezoeker de website in contrast kan lezen als hij dat wil. Die vind je ook rechts bovenaan op deze website. 

      Voorbeeld kleuren

  • Betekenis van kleur. Het is belangrijk dat een kleur niet de enige manier is waarop de inhoud wordt duidelijk gemaakt. Zorg ervoor dat er een tekstueel alternatief is, zodat ook je leerlingen die geen kleuren kunnen onderscheiden de inhoud begrijpen. Zoals leerlingen die kleurenblind zijn. Voor gekleurde tekst geldt dat natuurlijk niet. Zorg er dan voor dat de betekenis van de kleur ook op een andere manier duidelijk wordt. Het voorbeeld hiernaastlaat de good en bad practice zien. 

Hoe controleer je of het werkt?

  • Vraag feedback van je leerlingen: welke kleuren vinden zij fijn om mee te werken?
  • Je kunt via Graybit je website bekijken in grijstinten. Is ook dan de website nog begrijpelijk?
  • Hoe weet je of kleuren genoeg contrast hebben? Dat kun je checken met de contrastchecker

Meer weten?

Op de website van Anysurfer vind je meer informatie over hoe informatie presenteert voor mensen die geen kleuren onderscheiden. 

Lees meer over afbeeldingen en andere media in het volgende artikel. 

21 december 2016Tags: toegankelijkheid, richtlijnen,