goedekennis.nl >> Dossiers >> Toegankelijk leren >> Over toegankelijk leren

Over toegankelijk leren

Tekstalternatief video

Duur video: 04:41 minuten. 

De ondertiteling kun je aan- en uitzetten in de YouTube-palyer bij Closed Captions (CC). 

Videobeschrijving: 
Op een blauw vlak verschijnt in witte letters Goede kennis. Een lamptouwtje wordt aangetrokken en het beeldmerk in de vorm van een lampje verschijnt in beeld. Gedeeld door Dedicon komt onder Goede kennis te staan. 

Hans en Mieke zitten aan een tafel en voeren een gesprek. 

Op een blauw vlak verschijnt www.goedekennis.nl. In de hoek van het beeldscherm staat het logo.

Het kan zomaar zijn dat je dit jaar leerlingen in de klas hebt die slechtziend zijn, blind zijn of dyslexie hebben. Voor hen moet je toegankelijk lesmateriaal maken. Lesmateriaal dat die leerlingen zelf kunnen gebruiken, zonder afhankelijk te zijn van de hulp van een leraar of medeleerlingen. Dat is ook een van de aandachtspunten die is beschreven in de kaders van Passend Onderwijs (2014). In dit dossier vind je praktische handvatten die je helpen lesmateriaal toegankelijk te maken voor leerlingen met een visuele beperking of dyslexie. En je zult zien dat veel van onze aandachtspunten ook positief werken voor andere leerlingen.  

Toegankelijkheid

Om lesmateriaal te kunnen gebruiken, moet het toegankelijk zijn. Iedere leerling moet ermee kunnen werken. Toegankelijkheid is een veelgebruikt begrip. Wat bedoelen we daarmee? Als het gaat om toegankelijk lesmateriaal kun je denken aan: 

  • Bedienbaar. Lesmateriaal moet door iedereen bediend kunnen worden. Ook met verschillende apparaten en ook via spraaksoftware en alleen een toetsenbord. 
  • Leesbaar. Het is belangrijk dat lesmateriaal voor al je leerlingen begrijpelijk is. De leesbaarheid moet aansluiten bij het niveau van de groep. 
  • Gebruiksvriendelijk. Het gebruik van lesmateriaal moet voor iedere gebruiker gemakkelijk en effectief werken.
  • Waarneembaar. De inhoud die je aanbiedt moet voor iedereen leesbaar zijn. Dus ook voor leerlingen die (kleuren)blind zijn. 

Papieren en digitaal lesmateriaal

Lesmateriaal heb je in allerlei vormen en maten. In dit dossier vind je tips die gelden voor papieren en voor digitaal materiaal. Bij digitaal lesmateriaal kun je denken aan Word-bestanden, maar ook online leeromgevingen, schoolwebsites en blogs van docenten. Richtlijnen voor een toegankelijk digitaal tekstbestand zijn één-op-één over te nemen voor als je een tekst schrijft op een website. Een website bestaat echter uit meer dan alleen tekst, dus waar nodig vind je in dit dossier aanvullende tips. 

Kort de belangrijkste zaken

Dit dossier biedt je de mogelijkheid om in korte tijd op de hoogte te zijn van de belangrijkste principes. Een soort snelstartgids dus. Maar ook wie dieper in de stof wil duiken, kan hier terecht. 

Je kunt starten bij een onderwerp dat je het meeste aanspreekt of je kunt checken wat je nu al doet. Dat is altijd een goed begin! Probeer maar eens of je leerlingen het verschil opmerken en wat ze ervan vinden. Ga stap voor stap aan de slag! 

De praktische tips om mee aan de slag te gaan, hebben we onderverdeeld in de volgende onderwerpen: 

Benieuwd naar je reactie

We blijven dit dossier aanvullen. Heb jij ideeën die ons daarbij kunnen helpen? Die horen we graag. Ook vinden we het fijn wanneer je ons je eigen materiaal stuurt, zodat we goede voorbeelden op onze site kunnen zetten. Heb je vragen? Je kunt altijd contact met ons opnemen via: goedekennis@dedicon.nl

De cartoon uit het filmpje komt uit Michael Giangreco's serie over special onderwijs. Tekening is gemaakt door Kevin Ruelle.

 

20 december 2016Tags: toegankelijkheid, online, richtlijnen