goedekennis.nl >> Dossiers >> Toegankelijk leren >> Tekst & andere vormen

Tekst & andere vormen

Geschreven tekst

Waarom?

Lesmateriaal wordt vaak aangeboden in de vorm van geschreven taal. Voor een aantal leerlingen vormt dit een flinke drempel die ze onvoldoende in staat stelt te leren. Dat geldt bijvoorbeeld voor leerlingen met dyslexie.

Natuurlijk is tekst niet de enige manier waarop je informatie kunt presenteren. Kies voor een vorm die inspeelt op de voorkeuren en behoeften van leerlingen. Deze kunnen overigens per vak en zelfs per moment van de dag sterk verschillen.

Wat kun je doen?

Bepaal per onderwerp wat een goede manier is om de informatie over te brengen aan je leerlingen. Denk hierbij aan de gewenste opbrengst van de leertaak. Voor het leren van feitjes is een andere vorm geschikt dan wanneer de leerling informatie moet kennen om een mening te vormen over een onderwerp. Ook moeten de alternatieve vormen aansluiten bij de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Bespreek met je collega’s op welke manier jullie bepaalde onderwerpen gaan aanbieden aan de leerlingen.

Voorbeelden zijn: 

  • Een stroomschema voor het aanbieden van een grammaticaregel;
  • Een mindmap voor het verduidelijken van een begrip;
  • Eén of meer voorbeelden in plaats van een lange beschrijvende tekst;
  • Een animatie voor het uitleggen van bijvoorbeeld de kringloop van het water;
  • Een toegankelijke video voor het uitleggen van een onderwerp;
  • Een toegankelijke educatieve game om bijvoorbeeld taalregels te oefenen.

Hoe controleer je of het werkt? 

In de eerste plaats controleer je of het werkt door middel van feedback van collega’s en leerlingen. Ook door te kijken naar toetsresultaten krijg je daar een idee van. Voor vakdocenten: vraag eens feedback aan een collega die een ander vak geeft.

Meer weten?

Lees het volgende artikel over papieren & digitaal lesmateriaal

 

21 december 2016Tags: toegankelijkheid, richtlijnen, word