goedekennis.nl >> Dossiers >> Didactische aanpassingen >> Inclusief lesgeven = beter lesgeven

Inclusief lesgeven = beter lesgeven

Tekstalternatief video

Duur van het filmpje: 03:41 min.

[AUDIODESCRIPTIE:  In een oranje vlak verschijnt de titel: “Take it easy…”. Alle beelden zijn getekende animaties in zwart-wit en oranje. Een leraar wijst met een stok naar een schoolbord. Een leerling heeft een brailleboek voor zich. De leraar wijst met een stok naar het schoolbord; vijf leerlingen zitten aan denkbeeldige schooltafeltjes. De voorste leerling heeft een brailleboek voor zich.

Onder in beeld verschijnt een oranje balk met de tekst ‘Beelden helder beschrijven’. De leraar wijst op het schoolbord een vogel aan die op een boomtak zit. De leerling kijkt in het boek en snapt niet wat de leraar bedoelt. 

Onder in beeld verschijnt een oranje balk met de tekst ‘Stel meer controlevragen’. De leerling denkt dat de vogel letterlijk met zijn achterwerk op een boomtak zit. Pas na de extra vragen snapt de leerling dat de vogel met zijn pootjes op de boomtak staat.

Onderin beeld verschijnt een oranje balk met de tekst ‘Tastbare voorbeelden’. Behalve het getekende vogeltje op een boomtak op het schoolbord, schuift vanaf links ook een schaalmodel van een vogel op een stokje naar de leerling.

Twee leerlingen verschijnen in beeld: de een leest in een brailleboek, de andere in een geprint boek. Het brailleboek van de leerling wordt verwisseld voor een laptop met een brailleleesregel en daarna verschijnt er ook nog een koptelefoon op zijn hoofd.

Een schoolboek met de opdracht verschijnt in beeld. Een professor met snor, bril en laboratoriumjas pakt het boek vast en schudt de afbeeldingen uit het boek. Daarna verschijnt er in het boek nieuwe tekst in plaats van de afbeeldingen.

De leerling leest nu het brailleboek en er verschijnt een reliëfkaart in beeld.

De leraar trekt een oranje vlak naar beneden waarin de tekst staat ‘Vergroot je wereld’. Daarna verschijnt het oranje logo van Dedicon]

 

Heb jij een blinde of zeer slechtziende leerling in de klas? Een leerling die te weinig ziet om vlot te kunnen lezen en afbeeldingen te kunnen (over)zien? Dat betekent dat die leerling niet aan de slag kan met een groot deel van het lesmateriaal. Je zult dus creatief moeten zijn in je lessen. Wij willen je graag wegwijs maken in hoe Dedicon didactische aanpassingen (we passen opdrachten aan zodat ook leerlingen met een visuele beperking ermee kunnen werken) doet in de schoolboeken voor het primair onderwijs die je bij Dedicon bestelt. En er is een bijkomend voordeel: leerkrachten die les hebben gegeven aan een blinde of zeer slechtziende leerling geven vaak aan dat zij beter zijn gaan lesgeven. Hoe dan?

  • Ze beschrijven exacter (in plaats van te verwijzen naar een plaatje): zo nemen ze leerlingen mee in hun verhaal. 
  • Ze vragen meer feedback van de leerlingen (in eigen bewoordingen; is het echt begrepen?): zo staan ze steeds even stil en brengen ze meer structuur aan in de les.
  • Ze halen vaker de werkelijkheid of modellen in de klas (en geven multimodaler les).
  • Veel leerlingen profiteren daarvan, met name leerlingen die behoefte hebben aan structuur en NT2-leerlingen.

Het filmpje geeft een aantal handige tips!

19 juli 2016Tags: passend onderwijs, didactiek,