goedekennis.nl >> Dossiers >> Didactische aanpassingen >> Voorbeelden rekenen: inleiding

Voorbeelden rekenen: inleiding

kind werkt aan moeilijke rekensommen

In rekenboeken wordt veel gebruikgemaakt van visuele (hulp)middelen. Denk aan: getallenlijnen, kralensnoeren, tabellen, klokken, blokkenbouwsels, plattegronden, tegelvloeren, mozaïeken, het op het oog groeperen van voorwerpen en bouwplaten of uitslagen. Dat passen wij aan. 

Het belang van tactiele materialen

In de Edu-tekstbestanden proberen wij het gemis aan visuele (hulp)middelen zo veel mogelijk te compenseren door didactische aanpassingen in de tekst. Maar de mogelijkheden zijn beperkt. Niet alles kan in tekst op een goede en voor de leerling begrijpelijke manier worden beschreven.

Voor jonge kinderen is het essentieel dat zij bij het beginnend rekenen, bijvoorbeeld tellen en sorteren, met tastbare voorwerpen werken. Anders is het gevaar groot dat zij leren tellen zonder numeriek besef te ontwikkelen; ze zeggen dan de getallen in de juiste volgorde, zonder bewustzijn van hoeveelheden. Bij ieder nieuw concept (bijvoorbeeld een getallenlijn, kralen rijgen, enzovoort) is het belangrijk om eerst met het concrete materiaal te werken; daarna kan men overgaan op beschrijven (wat veel abstracter is).

In de klas zijn vaak allerlei voorwerpen en (constructiespel)materialen aanwezig. Je kan gebruikmaken van de rekenkist en de wiskundekist van Visio. Ook kan je bij veel titels tekeningenbanden met reliëftekeningen bestellen. Als die ontbreken, kan je daarvoor een productieverzoek bij Dedicon doen.

Tekstuele aanpassingen in bestanden van Dedicon

Wij proberen om de rekenopdrachten zo goed mogelijk weer te geven in tekst, zodat deze ook zonder tekening of aanvullend materiaal zelfstandig gemaakt kunnen worden.Soms is tekstuele echter weergave niet mogelijk, denk aan plattegronden, blokkenbouwsels en oefeningen met symmetrie. Het aanvullend gebruik van tactiele materialen kan hierbij helpen.

19 juli 2016Tags: didactiek, rekenen,