goedekennis.nl >> Ervaringen >> Dyslexiecoördinator en ICT

Dyslexiecoördinator en ICT

Docent helpt leerling achter de computer

Het is belangrijk dat je computer overweg kan met de softwarepakketten en de daarbij behorende schoolboekbestanden die door Dedicon worden geleverd. Een passende computer is een van de voorwaarden voor leerlingen met dyslexie om gebruik te maken van dyslexiesoftware. Een goede samenwerking met een ICT-afdeling op school helpt daarbij. Tineke Soldaat, dyslexiecoödinator op het RSG Tromp Meesters, vertelt in drie vragen hoe zij in haar scholengemeenschap die samenwerking aanpakken. 

 1.    Hoe is de samenwerking tussen de leerlingbegeleiding en de ICT-afdeling tot stand gekomen ?

In eerste instantie hebben we een plan gemaakt over hoe we vorm willen geven aan digitaal toetsen. Dit plan hebben we voorgelegd aan de directie. Hierna zijn we in overleg gegaan met de ICT-afdeling. In samenwerking met ICT zijn we tot een steeds beter werkende manier gekomen. Dat evalueren we ieder jaar opnieuw.  

2.    Wat is volgens jou de meerwaarde van die samenwerking?

Door de samenwerking met ICT komen we tot betere afspraken en vernieuwing. De leerlingen krijgen goede ondersteuning. Zonder deze samenwerking is het onmogelijk een goed dyslexiebeleid op te zetten. Het is erg belangrijk om regelmatig te evalueren om alle problemen die zich voordoen de volgende keer zoveel mogelijk te voorkomen. Onze ICT- medewerkers denken ook echt mee over hoe het nog beter en makkelijker kan.

3.    Heb je een tip voor RT-ers, IB-ers en andere zorgspecialisten die ook graag meer samen willen werken met de ICT-afdeling binnen hun school?

Een goede voorbereiding en duidelijke afspraken zijn erg belangrijk. Ook moeten er ruime tijdsmarges zijn. Wil niet teveel in één keer, maar bouw het rustig op en luister naar elkaar. Blijf ook bij veranderingen met elkaar communiceren zodat er geen verrassingen ontstaan. Heb begrip voor de druk die ook de ICT- afdeling ervaart en geef vooral veel chocola na topdrukte. Uit waardering dus. Verder is de medewerking van het management van de school van groot belang: zij moeten immers de beslissing nemen of ICT-ers ingezet mogen worden om leerlingen met dyslexie te ondersteunen.
 

23 juli 2016Tags: dyslexiecoördinator,