goedekennis.nl >> Ervaringen >> Soms herken ik mijn klasgenootjes niet eens

Soms herken ik mijn klasgenootjes niet eens

Ole van der HeijdenOle is bijna 17 jaar en zit in de derde klas van de theoretische leerweg. Zijn favoriete vakken zijn geschiedenis en aardrijkskunde, “bij die vakken kun je verbanden leggen en doordenken, daar ben ik goed in”, vertelt Ole. In zijn vrije tijd gaat hij graag naar concerten of sleutelt hij aan zijn computer. Op school maakt Ole gebruik van extra hulpmiddelen, want hij heeft CVI (cerebrale visus stoornis). Iedereen ervaart die op beperking op een andere manier. “Ik kan meestal wel alles zien, maar soms zie ik iets net wat later of kan ik niet goed verwerken wat ik zie.” Hoe gaat dat op school? 

Jij hebt CVI. Wat betekent dat in de klas?

“Ik heb speciale aanpassingen die mij helpen in de klas. Op school en thuis gebruik ik een laptop, daarop lees ik mijn schoolboeken en maak ik aantekeningen. Omdat ik niet goed ben in het herkennen van gezichten, dragen we met de klas tijdens gym gekleurde hesjes. Zo weet ook ik wie bij welk team hoort.”

Welke schoolboeken gebruik je?

“Om mijn schoolboeken te kunnen lezen gebruik ik fotoPDF; ik heb dus precies hetzelfde schoolboek als mijn klasgenootjes. Het enige verschil is dat ik het op mijn beeldscherm zie en het kan vergroten. Mijn handboeken heb ik ook in Daisy (gesproken formaat). Dat vind ik fijn om te gebruiken bij het leren, als ik naar iets luister sla ik het makkelijker op. Ook oefen ik al een beetje met Edu-tekstbestanden, omdat ik volgend jaar met Edu-tekstbestanden mijn examen ga doen. Dat vind ik nog wel lastig. In fotoPDF staan plaatjes, maar in Edu-tekstbestanden staat alleen tekst. Daardoor mis ik het overzicht.”

Zijn er ook dingen op school die lastiger zijn voor jou?

“Bij een geschiedenistoets moesten we voormalige machthebbers herkennen aan de hand van foto’s. Die vraag kon ik gewoon niet maken: ik herken soms mijn eigen klasgenootjes niet eens door mijn visuele beperking!

En bij een wiskundetoets ging een vraag over de stelling van Pythagoras. Er was een voorbeeldplaatje waar een (foto)lijst op stond, boven dat lijstje zag ik nog iets, een soort driehoekje. Ik heb dat dat haakje meegenomen in de berekening. Dat hoefde helemaal niet, iedereen zag dat het ’t ophanghaakje van het lijstje was, behalve ik.

Ook zijn vakken zoals wiskunde, natuurkunde en biologie lastiger voor mij. Daar zijn veel tekeningen die je moet begrijpen of zelf moet tekenen. Bij wiskunde krijg ik daarom ook extra hulp bij toetsen.

Gelukkig wordt er op school heel goed meegedacht en is er veel mogelijk. Daar ben ik heel blij mee.”

Welke opleiding wil je gaan doen?

“Ik wil graag een ICT-opleiding gaan doen. Ik ben goed in denken in stapjes en in logica en ik vind het leuk om met computers bezig te zijn. Daar ben ik thuis veel mee bezig. ”

 

20 juni 2017Tags: CVI, club orange,