Wat is het beste dyslexiehulpmiddel voor Timo?
Demo dyslexieprogramma haalt weerstand op school weg
Moeder Annelies: “Sinds het vast staat dat Timo dyslexie heeft, krijgt hij extra tijd bij het maken van toetsen. Dat is fijn. Ook moet hij een ‘D’ boven iedere toets schrijven, zodat spellingsfouten niet worden meegerekend. Behalve wanneer het om een spellingstoets gaat, dan natuurlijk wel.”
Tekst naar spraak
De zorgcoördinator op school adviseerde Timo ook om in de lessen een laptop te gebruiken, zodat hij met een dyslexieprogramma teksten naar spraak kan omzetten. Daarbij zou Timo met de spellingscontrole op de laptop zijn eigen schrijfwerk kunnen controleren. Het gebruik van een laptop in de lessen moest wel eerst met iedere leraar worden afgestemd. Annelies: “Dat was nog niet zo makkelijk! Extra tijd was meestal niet zo’n probleem, en zijn leraren Frans en Duits vonden het ook prima om woordjes mondeling te overhoren in plaats van schriftelijk. Maar om met een laptop in de klas te mogen werken, dat was wel even iets anders! Heel veel leraren zagen het niet zitten dat een enkele leerling iets anders zit te doen dan de rest van de klas. Daar vertrouwden ze Timo niet mee. Bang dat hij dan alsnog niet mee zou doen met de les.”
Ook de ICT’er van de school bood weerstand en wilde dat Timo met een Daisyspeler zou gaan werken. “Met dyslexieprogramma’s op een laptop, daar had de ICT-man van de school nog geen ervaring mee; hij kende alleen Daisyspelers. Hij nog een oud exemplaar in zijn kast staan. Maar, zodra Timo dat apparaat zag zei hij al meteen dat hij ‘never nooit’ met zo’n lomp ding ging werken! Bang dat hij zou worden uitgelachen. Dus dat was gewoon geen optie.”
Weerstand school wegnemen
Met hulp van de zorgcoördinator is het uiteindelijk gelukt om de weerstand van Timo’s docenten weg te halen. Annelies: “Ze heeft toen een demo van Sprint laten zien. Daarbij was ook die ICT’er aanwezig. En nog enkele van Timo’s leraren. Dat was een goede zet! Hoewel er nog een paar leraren twijfelden, mocht Timo bij de meeste lessen dan toch eindelijk aan de slag met het dyslexieprogramma. En gelukkig zag Timo dat zelf ook zitten.”
Uiteindelijk wist Annelies met de school een goede regeling te treffen: de aanschaf van de laptop en het dyslexieprogramma zijn voor rekening van de ouders van Timo, de school zorgt voor de schoolboeken die Timo met een aparte logincode kan downloaden.
Wil je weten hoe het Annelies en Timo verder is vergaan? Lees dan de volgende aflevering van de serie 'Zoektocht van een moeder'.