‘Bij het voorlezen zat hij te hakkelen’
Het vermoeden ontstaat dat brugklasser Timo dyslexie heeft
“Terugkijkend waren er eerder ook al wel signalen. Op de basisschool ging Timo met rekenen altijd als een speer! Maar wanneer hij iets met taal en lezen moest doen, dan was hij wel altijd de langzaamste. Toch konden we er nooit goed de vinger op leggen.”
Timo kon op de basisschool goed meekomen met de andere kinderen van zijn klas. En in groep 8 kreeg hij na de Cito-toets uiteindelijk havo-advies. “Maar toen hij naar de brugklas van het Campus College ging, kregen we al aan het begin van het schooljaar een telefoontje van zijn mentor. Hij had vaak zijn huiswerk niet gemaakt, werkte slordig, speelde de clown in de klas…. Maar ja, hij is nu eenmaal een tiener die liever niet naar school gaat; hij zit het liefst de hele dag te gamen. Dat er iets anders aan de hand was, daar stonden we toen nog niet zo bij stil.”
Hakkelend voorlezen
Na het telefoontje van de school en toen Timo de eerste proefwerken achter de rug had, wilde Annelies weten hoe het ervoor stond. “Ik ben toen in Magister gaan kijken. En maar goed ook… ik schrok me een hoedje! Allemaal rode cijfers! Voor Engels overhoring een 4, voor Nederlands dictee een 4, voor Frans een 3, Geschiedenis een 5. Sommige leraren hadden er opmerkingen bij gezet. Bijvoorbeeld zijn leraar Engels merkte op dat Timo altijd heel vlot zijn zegje doet en geen blad voor de mond neemt in de klas. Maar wanneer Timo iets moest oplezen, dat hij dan zat te hakkelen.”
Van haar schoonzus hoorde Annelies soortgelijke ervaringen. Want ook Timo’s neef had in de brugklas een slechte start gemaakt; veel onvoldoendes, moeite met concentreren, geen huiswerk maken. “Toen zijn ze er na een tijdje achter gekomen dat hij dyslexie bleek te hebben. Dyslexie, daar had ik eerder nog nooit aan gedacht!”
Onderzoek lees- en spellingproblemen
Dyslexie wordt in de meeste gevallen vastgesteld in het basisonderwijs. Toch komt het nog wel eens voor dat de diagnose pas later wordt gesteld, wanneer een leerling in het voortgezet onderwijs zit. Op veel middelbare scholen wordt daarom een signaleringsonderzoek gedaan naar lees- en spellingproblemen en dyslexie. Zo ook op de school van Timo. Annelies: “Tijdens de eerste ouderavond, zo’n kennismakingsavond voor de ouders van brugklassers, hoorde ik dat de school ieder jaar bij alle brugklassers een aparte test doet. Een dictee krijgen ze dan, meteen aan het begin van het schooljaar. Ik denk dat het vlak na de herfstvakantie was dat ik werd gebeld door Annemiek, een specialist die op Timo’s school werkt. Zij had naar aanleiding van die spellingstest nog een paar andere testjes met Timo gedaan. Ze zei dat ze een sterk vermoeden had dat Timo dyslexie zou hebben. Ze adviseerde ons om hem uitgebreider te laten onderzoeken.”
Wil je weten hoe het Annelies en Timo verder is vergaan? Lees dan de volgende aflevering van de serie 'Zoektocht van een moeder'.