Op de tast-serie

Vaak hebben blinde leerlingen geen idee hoe iets eruit ziet of hoe iets werkt of in elkaar zit. Veel dingen zijn te groot, te klein, te gevaarlijk, te ver weg – en blijven buiten bereik. Hoe leg je bijvoorbeeld aan een blinde leerling uit hoe een bloesemboom eruitziet? Of wat het verschil is tussen een eik en een berk? Heeft je blinde leerling überhaupt wel een correcte mentale representatie van een boom? En van bomen? Ofwel: van het concept boom?

Blinde en slechtziende leerlingen gebruiken vaak woorden zonder er een precies of volledig begrip van te hebben. En dat kan heel lang onopgemerkt blijven. Soms is dat niet zo erg; ook ziende leerlingen hebben gaten in hun kennis. Maar het kan ook knap vervelend zijn als je iets niet echt begrijpt. Het kan gevolgen hebben voor communicatie met anderen, hoe je je over jezelf voelt of welke vakken je op school kunt kiezen.

De boeken uit de serie Op de tast… helpen docenten en begeleiders bij de uitleg en conceptvorming. De boeken (behalve die voor de jongste leerlingen) zijn ook door de leerling zelf te gebruiken; er zit een uitleg bij, die de handen door de tekeningen leidt.

De tekeningen uit de Op de tast-serie hebben verschillende doelen:

  1. Het verbeteren van communicatie en inclusie (over een onderwerp kunnen meepraten)
  2. Het onderwerp zelf toegankelijk maken
  3. Een goede basis opbouwen om voelbare tekeningen goed te kunnen lezen

Sommige titels uit de serie horen bij een (school)vak, andere helpen om algemene dingen uit te leggen, ruimtelijk inzicht te ontwikkelen of om bepaalde soorten voelbare tekeningen te leren lezen. Welke titels er zijn en wat voor wie is, lees je op de overzichtspagina en zie je in onze webwinkel. Vergeet niet ook de uitleg in braille of Edu-tekst mee te bestellen; die heb je echt nodig!