goedekennis.nl >> Tips >> Fase 1: dyslexiesoftware implementeren

Fase 1: dyslexiesoftware implementeren

Tekstalternatief video

Duur filmpje: 6:37 min. 

Je kunt ondertiteling aanzetten door op CC (closed captions) te klikken in de YouTube-player. 

[AUDIODESCRIPTIE: Op een blauw vlak verschijnt in witte letters Goede kennis. Een lamptouwtje wordt aangetrokken en het beeldmerk in de vorm van een lampje verschijnt in beeld. Gedeeld door Dedicon komt onder ‘Goede kennis’ te staan. In een blauwe balk verschijnt de titel van het filmpje: Fase 1: implementatie. In beeld verschijnt Mieke Urff, dyslexiespecialist bij Dedicon. Zij zit op een stoel in het kantoor van Dedicon. Mieke wordt afgewisseld met beelden uit een school. Een gang waarin de deuren naar lokalen open staan en een ruimte met gele kluisjes.

Na de uitleg van Mieke verschijnt in een blauw vlak www.goedekennis.nl. In de hoek van het beeldscherm staat het logo.]

 

 

Waar moet je beginnen?

Compenserende hulpmiddelen ondersteunen dyslectische leerlingen bij lezen en schrijven. Om deze leerlingen in staat te stellen om op hun eigen cognitieve niveau te kunnen werken, schaffen steeds meer scholen hulpmiddelen als AMIS, ClaroRead, Kurzweil, L2s, Sprint of TextAid aan.  Maar hoe implementeer je die dyslexiesoftware op school? In het eerste deel van deze driedelige serie gaat Mieke in op de oriëntatiefase.  

Bij de implementatie van ICT-hulpmiddelen op je school zijn drie stappen te onderscheiden: oriëntatie, eerste implementatie binnen de school en bredere implementatie binnen school. Deze keer vertelt Mieke waarom het nodig is om de implementatie van zo’n hulpmiddel te begeleiden en gaat ze in op de eerste fase: oriëntatie. 

Met dyslexiesoftware kun je tekst uit bestanden laten voorlezen op je computer. Speciaal voor de verschillende programma’s, zet Dedicon school- en studieboeken om naar bestanden die voorgelezen kunnen worden. Zo hoef je zelf niet aan de slag met scannen, maar bestel je of je leerling die bestanden gewoon bij Dedicon Educatief. 

Waarom implementatie?

Je moet al zoveel: brugklasscreening, leraren adviseren, met ouders spreken, noem maar op! Waarom moet je dan ook nog dyslexiesoftware begeleid implementeren? 
•    Je wilt dat leerlingen deze hulpmiddelen ook echt gaan gebruiken, bij elk vak waarbij dat nodig is. 
•    Deze hulpmiddelen stellen je leerlingen in staat om onderwijs te volgen dat past bij hun cognitieve niveau. 
•    Je wilt leerlingen in gelijke situaties gelijk behandelen. 
•    Je weet dat het gebruik van en hulpmiddelen een recht is, geen gunst. 
•    Op sommige scholen wordt er wel een softwarepakket aangeschaft, maar weinig gebruikt. En dat is jammer. 

Oriëntatie op dyslexiesoftware 

Tijdens oriëntatiefase ga je op onderzoek uit: welk hulpmiddel past bij jouw school en jouw leerlingen? De belangrijkste punten binnen deze fase zijn:
•    Sluit aan bij het dyslexieprotocol van de school.
•    Bestudeer de landelijke protocollen van Masterplan Dyslexie.
•    Stel vast welke doelen jullie op school willen bereiken door de inzet van compenserende middelen. Baseer die doelen op kennis over de leerlingen met dyslexie op jullie school. 
•    Betrek de ICT-coördinator/ systeembeheerder vroegtijdig bij jullie plannen: je wilt iets aanschaffen wat past bij jullie systeem. 
•    Maak een afspraak voor een werkbezoek bij een school die gebruik maakt van dyslexiesoftware en woon daar ook lessen bij. 
•    Vraag demo’s van producten aan: bij de meeste leveranciers kun je een proeflicentie van 90 dagen aanvragen. Laat leerlingen werken met die demo’s en kijk mee. 

In de volgende twee afleveringen vertelt Mieke je meer over de eerste kennismaking van het hulpmiddel binnen de school en hoe je de stap kunt nemen om het hulpmiddel helemaal te implementeren op jullie school. 
 

29 juli 2016Tags: dyslexiesoftware,