goedekennis.nl >> Tips >> Fase 2: dyslexiesoftware implementeren

Fase 2: dyslexiesoftware implementeren

Tekstalternatief video

Duur filmpje: 5:44 min. 

Je kunt de ondertiteling aanzetten door op CC (Closed Captions) te klikken in de YouTube-player. 

[AUDIODESCRIPTIE: Op een blauw vlak verschijnt in witte letters Goede kennis. Een lamptouwtje wordt aangetrokken en het beeldmerk in de vorm van een lampje verschijnt in beeld. Gedeeld door Dedicon komt onder ‘Goede kennis’ te staan. In een blauwe balk verschijnt de titel van het filmpje: Wat maakt vrijwilligerswerk bij Dedicon volgens Marion Straver zo bijzonder? In beeld verschijnt Mieke Urff, dyslexiespecialist bij Dedicon. Zij zit op een stoel in het kantoor van Dedicon. Mieke wordt afgewisseld met beelden uit een school en blauwe vlakken met daarin tekst. In beeld verschijnt een schema dat bestaat uit een ronde cirkel die is opgedeeld in vier delen. Ieder deel staat voor een van de onderdelen van PDCA. Na de uitleg van Mieke verschijnt in een blauw vlak www.goedekennis.nl. In de hoek van het beeldscherm staat het logo.]

 

En nu?

Compenserende hulpmiddelen ondersteunen dyslectische leerlingen bij lezen en schrijven. Om deze leerlingen in staat te stellen om op hun eigen cognitieve niveau te kunnen werken, schaffen steeds meer scholen hulpmiddelen als Amis, ClaroRead, Kurzweil, L2S, Sprint of TextAid aan. Maar hoe implementeer je die dyslexiesoftware op school? In deel twee uit deze driedelige serie vertelt Mieke over de eerste kennismaking met het hulpmiddel.

Bij de implementatie van ICT-hulpmiddelen op je school zijn drie stappen te onderscheiden: oriëntatie, eerste kennismaking binnen de school en bredere implementatie binnen school. In deze aflevering vertelt Mieke over hoe je de eerste kennismaking op school het beste kan aanmaken en hoe je zo’n pilot aan kan pakken.

Eerste kennismaking binnen de school

Tijdens de oriëntatie heb je gekeken welk dyslexiesoftwarepakket bij jullie school past. Daar ga je met de eerste kennismaking mee aan de slag.

  • Kijk eens of er scholingsmogelijkheden zijn bij de leverancier en volg een training. Zorg dat ook de ICT-coördinator daar aan meedoet.
  • Schaf het middel niet gelijk aan voor de hele school, maar ga voor een pilot.
  • Geef informatie over het verloop van de pilot, denk bijvoorbeeld aan ouderavonden, teamvergaderingen en sectievergaderingen.
  • Bouw de pilot op volgens het PDCA-principe (plan, do, check, act). Eerst ontwerp je de pilot, houdt daar ook al rekening met de punten waarop je het succes gaat meten. Dan voer je de pilot uit. Daarna volgt de evaluatie waarin je eigenlijk twee vragen stelt: wat ging goed en wat kan beter? De antwoorden uit die vraag neem je mee als verbeterpunten voor de bredere implementatie op school.

Bekijk hier het vorige filmpje van Mieke waarin ze ingaat op de voorafgaande fase: de oriëntatie. In de volgende aflevering staat centraal hoe je de stap kunt nemen om het hulpmiddel breder te implementeren binnen jullie school.

21 september 2016Tags: dyslexiesoftware,