goedekennis.nl >> Tips >> Fase 3: dyslexiesoftware implementeren

Fase 3: dyslexiesoftware implementeren

Tekstalternatief video

Duur filmpje: 04:11 minuten

De ondertiteling kun je aan- en uitzetten in de YouTube-player bij Closed Captions (CC). 

AUDIODESCRIPTIE: Op een blauw vlak verschijnt in witte letters Goede kennis. Een lamptouwtje wordt aangetrokken en het beeldmerk in de vorm van een lampje verschijnt in beeld. Gedeeld door Dedicon komt onder Goede kennis te staan. 

Mieke zit achter een bureau en vertelt haar verhaal richting de camera. Haar verhaal wordt ondersteund door sommige punten die ze vertelt woordelijk in beeld te brengen. 

Op een blauw vlak verschijnt www.goedekennis.nl. In de hoek van het beeldscherm staat het logo. 

Compenserende hulpmiddelen ondersteunen dyslectische leerlingen bij lezen en schrijven. Om deze leerlingen in staat te stellen om op hun eigen cognitieve niveau te kunnen werken, schaffen steeds meer scholen hulpmiddelen als Amis, ClaroRead, Kurzweil, L2S, Sprint of TextAid. Maar hoe implementeer je die dyslexiesoftware op school? Dit deel is het laatste deel van deze driedelige serie en gaat in de brede implementatie van het hulpmiddel op school.

Bij de implementatie van ICT-hulpmiddelen op je school zijn drie stappen te onderscheiden: oriëntatie, eerste implementatie binnen de school en bredere implementatie binnen school. De laatste stap, al je leerlingen laten werken met de software, diept Mieke verder uit in deze aflevering.

Brede implementatie

De pilot is afgerond en jullie hebben besloten om het hulpmiddel breder te gaan gebruiken binnen jullie school.

  • Binnen de evaluatie hebben jullie de vragen: wat ging er goed en wat kan er beter beantwoord. De verbeterpunten die daaruit naar voren zijn gekomen, neem je mee. Leer van de uitkomsten van je pilot.
  • Bespreek de pilot met alle betrokkenen, ook de leerlingen. En vergeet de directie niet!
  • Richt een expertteam op met handige leerlingen die werken met het middel. Zij kunnen andere leerlingen en leraren helpen bij het gebruik of als er vragen zijn.
  • Breid rustig uit, volgens het olievlekprincipe.
  • Ook tijdens deze fase is de PCDA-cyclus van belang. Evalueer elk jaar of om het jaar het gebruik van het hulpmiddel en stel bij waar nodig.

Wat is een hulpmiddel?

Belangrijk om in je hoofd te houden is dat een hulpmiddel een middel is dat helpt. En helpt het middel dat jullie gekozen hebben niet? Dan past het hulpmiddel niet en is het misschien niet het juiste voor jullie.

Fase 1 en 2

Deze serie “dyslexiesoftware implementeren op school: hoe doe je dat?” is hiermee afgerond. De vorige afleveringen nog niet gezien? In het eerste filmpje legt Mieke uit waarom implementatie nodig is en hoe je te werk kan gaan tijdens de oriëntatiefase. En bekijk ook fase twee over het uitrollen van een pilot.

25 januari 2017Tags: dyslexiesoftware, dyslexie