Emily studeert organische chemie
Blind en bèta studeren kan!
‘Exacte studies zijn dikwijls visueel van aard. Er worden veel afbeeldingen in de exacte vakken als scheikunde, wiskunde en natuurkunde gebruikt. En je moet zelf ook vaak kunnen tekenen. Dus veel begeleiders gaan ervan uit dat je als blinde leerling die vakken maar beter niet kunt kiezen.’
Emily heeft ondanks deze ontmoedigingen haar weg gevonden. Zij zegt van zichzelf: ‘Ik ben heel visueel ingesteld. Zonder tekeningen red ik het niet. Een voelbare afbeelding maakt mij bovendien onafhankelijk van de interpretatie van iemand die een afbeelding voor mij beschrijft.’
Voelbare tekeningen
Al met al bewijst het verhaal van Emily dat het zeker mogelijk is om een bèta-vak te kiezen als je blind bent. Ook op de universiteit en hogeschool. Daarbij zijn voelbare tekeningen van onschatbare waarde en maakt het leren van een bèta-vak een stuk makkelijker. ‘Ik hoop dat de structuurformules en de bijbehorende tekeningenband het voor Nederlandse studenten en begeleiders makkelijk maakt om scheikunde te leren.’
Scheikunde op de middelbare school
Heel weinig blinde en zeer slechtziende leerlingen kiezen scheikunde op de middelbare school. Een visuele handicap levert problemen voor proefjes, notatie, tekenen, aflezen niet-toegankelijke meetapparatuur. Dat kun je je misschien wel voorstellen. Maar voor vrijwel alle problemen zijn veilige oplossingen of alternatieven. Met de juiste hulpmiddelen of vaak zelfs al met goedkope en simpele maatregelen kun je als blinde of slechtziende leerling volledig en zelfstandig meedoen in de scheikundeklas. En dat is belangrijk. Van actief meedoen word je een stuk wijzer dan van passief luisteren! Onze expert Dorine in ‘t Veld denkt graag met je mee om scheikunde voor blinde leerlingen mogelijk te maken.