Toegankelijk lesmateriaal

Zelf aan de slag met toegankelijkheid

Om lesmateriaal te kunnen gebruiken, moet het toegankelijk zijn. Iedere leerling moet ermee kunnen werken. Maar hoe kun je als leerkracht lesmateriaal toegankelijk aanbieden? In welke vorm kun je informatie het beste presenteren? Hoe verbeter je de leesbaarheid van teksten? En wat zijn de mogelijkheden voor leerlingen met een leesbeperking (dyslexie of een visuele beperking) om het aangeboden materiaal te kunnen gebruiken. Met kleine aanpassingen kun je al een heleboel lesmateriaal zelf toegankelijk maken!

Stap voor stap toegankelijk maken

Je hebt leerlingen in de klas die slechtziend of blind zijn of dyslexie hebben. Voor hen moet je toegankelijk lesmateriaal maken. Dat is ook een van de aandachtspunten die is beschreven in de kaders van Passend Onderwijs.
We helpen je stap voor stap om zelf met toegankelijk lesmateriaal aan de slag te gaan!

Afbeelding
vrouw loopt in gele regenlaarzen weerspiegelend op de natte stoep

EPUB: de alles-in-1 leesvorm

Jongen luistert met behulp van zijn tablet zijn schoolboek.

EPUB: een digitaal schoolboek met toegankelijke tekst én beeld. Je kunt zelf kiezen welke leesvorm je gebruikt en past het naar wens aan. We nemen je graag mee in de wereld van EPUB! 

De visuele flipperkast (column)

Op weg naar zijn werk wandelt onze adviseur Hans Beerens regelmatig langs een school. Wat hem opvalt is de enorme hoeveelheid aan informatie in ieder klaslokaal. Hoe is dat voor kinderen die dyslexie hebben? Of blind of slechtziend zijn?

Huh, toegankelijkheid?

Je hebt leerlingen in de klas die slechtziend of blind zijn of dyslexie hebben. Voor hen moet je toegankelijk lesmateriaal maken. Maar wat verstaan we eigenlijk onder toegankelijk lesmateriaal? En waarom zou je lesmateriaal toegankelijk moeten maken?

VRAAG HET DE EXPERT

Hans Beerens

Heb je een specifieke vraag over toegankelijk lesmateriaal? Onze expert Hans Beerens weet er alles van!