Ole heeft CVI (cerebrale visus stoornis)

Ervaringen van een leerling met een visuele beperking

Ole is bijna 17 jaar en zit in de derde klas van de theoretische leerweg. Op school maakt hij gebruik van extra hulpmiddelen, want hij heeft CVI (cerebrale visus stoornis). Iedereen ervaart die beperking op een andere manier. “Ik kan meestal wel alles zien, maar soms zie ik iets net wat later of kan ik niet goed verwerken wat ik zie.”

Jij hebt CVI. Wat betekent dat in de klas?

“Ik heb speciale aanpassingen die mij helpen in de klas. Op school en thuis gebruik ik een laptop, daarop lees ik mijn schoolboeken en maak ik aantekeningen. Omdat ik niet goed ben in het herkennen van gezichten, dragen we met de klas tijdens gym gekleurde hesjes. Zo weet ook ik wie bij welk team hoort.”

Welke schoolboeken gebruik je?

“Om mijn schoolboeken te kunnen lezen gebruik ik fotoPDF; ik heb dus precies hetzelfde schoolboek als mijn klasgenootjes. Het enige verschil is dat ik het op mijn beeldscherm zie en het kan vergroten. Mijn handboeken heb ik ook in Daisy (gesproken formaat). Dat vind ik fijn om te gebruiken bij het leren, als ik naar iets luister sla ik het makkelijker op. Ook oefen ik al een beetje met Edu-tekstbestanden, omdat ik volgend jaar met Edu-tekstbestanden mijn examen ga doen. Dat vind ik nog wel lastig. In fotoPDF staan plaatjes, maar in Edu-tekstbestanden staat alleen tekst. Daardoor mis ik het overzicht.”

Zijn er ook dingen op school die lastiger zijn voor jou?

“Bij een geschiedenistoets moesten we voormalige machthebbers herkennen aan de hand van foto’s. Die vraag kon ik gewoon niet maken: ik herken soms mijn eigen klasgenootjes niet eens door mijn visuele beperking! En bij een wiskundetoets ging een vraag over de stelling van Pythagoras. Er was een voorbeeldplaatje waar een (foto)lijst op stond, boven dat lijstje zag ik nog iets, een soort driehoekje. Ik heb dat haakje meegenomen in de berekening. Dat hoefde helemaal niet, iedereen zag dat het ’t ophanghaakje van het lijstje was, behalve ik.
Ook zijn vakken zoals wiskunde, natuurkunde en biologie lastiger voor mij. Daar zijn veel tekeningen die je moet begrijpen of zelf moet tekenen. Bij wiskunde krijg ik daarom ook extra hulp bij toetsen. Gelukkig wordt er op school heel goed meegedacht en is er veel mogelijk. Daar ben ik heel blij mee.”
 

Meer over leren met een visuele beperking

Over CVI

Cerebral Visual Impairment (CVI) is een afwijking waarbij mensen wel kunnen kijken, maar niet kunnen zien. De beelden komen het oog goed binnen, maar in de verwerking in de hersenen gaat er iets mis, waardoor de beelden niet tot een juiste betekenis worden verwerkt. Kinderen met CVI hebben vaak moeite met het herkennen van symbolen en tekens, tekeningen en foto’s. Ze kunnen dan ook problemen hebben met lezen; het leren van letters en woorden is vaak lastig.Ze zien de letters in elkaar over lopen of kunnen het begin van de regels moeilijk vinden. In dit geval kan audiodescriptie of informatie in gesproken vorm een uitkomst zijn.