Beeldbeschrijving

Beeld toegankelijk maken voor blinde en slechtziende leerlingen

Hoe vaak komt het niet voor dat je als leerkracht visuele objecten en afbeeldingen in de les gebruikt? Ontelbare keren! Wat als je leerling niet kan zien, maar je wilt hem of haar toch zo goed mogelijk in de lessen laten meedoen? En ook buiten de lessen om laten meepraten. Over bijvoorbeeld de laatste modetrends, een actuele film of een spraakmakende gebeurtenis. Hoe doe je dat?

Dedicon maakt de visuele wereld toegankelijk voor iedereen met een visuele handicap. Hoe? Met beeldbeschrijvingen. In braille, audio of in elke andere gewenste leesvorm. Zo kunnen jouw leerlingen ook deelnemen aan onze beeldcultuur.

De visuele essentie

Beeldbeschrijving. Het lijkt zo eenvoudig. Maar hoe omschrijf je bijvoorbeeld een spotprent in het geschiedenisboek? Hoe een astronaut eruitziet? Het verschil tussen een haas en een konijn? Of hoe het menselijk oog er van binnen uitziet? Een goede beeldbeschrijving brengt de visuele essentie over. Dedicon maakt beschrijvingen van onder andere afbeeldingen in schoolboeken, als onderdeel van didactische aanpassingen van methoden in het basisonderwijs. En deze beeldbeschrijvingen zijn vooral in combinatie met voelbare tekeningen uitermate geschikt om een onderwerp uit te leggen. Pas dan kan een concept door leerlingen met een visuele beperking echt goed worden begrepen. Een goede beeldbeschrijving vraagt dan ook om kennis en inhoudelijke expertise.