Club Orange stort zich op beeldbeschrijving

Jongerenpanel adviseert Dedicon

Enkele keren per jaar organiseert Dedicon een speciale dag voor jongerenpanel Club Orange. De jeugdige leden van deze club zijn blind of slechtziend en vormen een belangrijke adviesraad van Dedicon. We gaan op stap om met hen in te gaan op het onderwerp beeldbeschrijving: een belangrijk thema als het gaat om onderwijs aan blinde en slechtziende leerlingen.

In school- en studieboeken en examens, passen we beeldbeschrijvingen toe. Maar ook in onze kranten en tijdschriften beschrijven we regelmatig actuele beelden. Want hoe praat je mee over een foto die veel reuring veroorzaakt? En hoe maak je anders die ene opdracht in je schoolboek.

Hoe maak je een goede beeldbeschrijving?

Hoe beschrijf je iets voor iemand die niet kan zien? Een moeilijke opgave waar we bij Dedicon didactisch experts voor in dienst hebben. Je kan niet te veel vertellen, niet te weinig en niet in te moeilijke woorden bijvoorbeeld. En wat is de voorkennis van iemand? Kan je bijv. een verwijzing maken naar Toblerone ervan uitgaande dan ook een blind iemand weet hoe de verpakking eruit ziet? 

Dat het lastig is, bleek wel uit de opdracht die de Club Orange leden zelf kregen: het voorwerp beschrijven wat in hun handen lag. Want dat ging moeilijker dan gedacht. 

Beelbeschrijving is een tijdsintensief proces wat afhankelijk is van de context en van de doelgroep voor wie de beschrijving bedoeld is. Echt iets voor een expert. 

De leden van Club Orange zitten gezamenlijk aan een tafel

Voor iedereen anders

Niet iedereen van Club Orange blijkt eensgezind te zijn over een juiste beeldbeschrijving. De een heeft een meer gedetailleerde beschrijving nodig, terwijl de ander in dezelfde context voldoende heeft aan een minder gedetailleerde beschrijving. De een wil graag wel enige interpretatie in de beschrijving en de ander niet. Het is lastig een beschrijving te maken door voor iedereen even duidelijk is. De een maakt nou eenmaal gemakkelijker een mentaal plaatje van een beschrijving dan een ander. Daarom raden we ook altijd aan wel voelbare tekeningen te gebruiken: die ondersteunen de beschrijving en helpen leerlingen wel dat plaatje te vormen. 

Ook voor slechtzienden 

In de praktijk blijken niet alleen blinden geholpen te zijn met beeldbeschrijvingen. Ook slechtzienden hebben baat bij goede beeldbeschrijvingen; een beeldbeschrijving kan net dat extraatje toevoegen, zodat de informatie voor hen beter te begrijpen is. Het kost ze met een beeldbeschrijving minder energie om de afbeelding te lezen en te begrijpen. 
 

Meer weten over beeldbeschrijving op school?