Juul heeft dyslexie

Eenmaal een oplossing, altijd dezelfde oplossing?

Juul is een stoere meid van 17 jaar. Ze is leergierig – en ook best nieuwsgierig – en gek op spannende verhalen. Maar zelf lezen duurt een eeuwigheid; Juul heeft dyslexie. Een grote frustratie dus. Gelukkig kon Juul op de middelbare school prima uit de voeten met dyslexiebestanden: digitale schoolboeken die met speciale software kunnen worden voorgelezen. Maar nu is haar situatie veranderd en merkt ze dat dyslexiebestanden haar niet meer helpen. Wat nu?

Juul zit in het eerste jaar van het Grafisch Lyceum, een praktische opleiding. Momenteel loopt ze stage bij een evenementenbureau. Haar belangrijkste taken: veel regelwerk, planningen bijhouden, contacten onderhouden met toeleveranciers en allerlei administratieve taken.

Gemak, genot, gewin 

De dyslexiebestanden die Juul eerder op de middelbare school gebruikte, voldeden perfect aan alle 3 punten van het 3G-model: Gemak, Genot en Gewin. Studiebegeleider Kees de Lange: “Omdat ze de schoolboeken in digitale vorm op haar laptop had, kon Juul op elk moment en op elk gewenste plek haar schoolwerk doen. Dat werkte heel gebruiksvriendelijk en efficiënt. Dat is gemak. En gewin was er ook; vanaf het moment dat ze met dyslexiebestanden ging werken, merkte ze dat het leren haar beter af ging en was ze steeds minder afhankelijk van extra hulp van anderen. Uiteindelijk heeft ze het vmbo-t met een mooie cijferlijst kunnen afronden.” Juul benadrukt het plezier (genot) dat ze ondervond: “Het fijne aan dyslexiebestanden is dat ze hetzelfde eruitzien als gedrukte schoolboeken, met dezelfde indeling, teksten en afbeeldingen. En wat helemaal super is, is dat je er ook nog je eigen notities bij kan schrijven.”

Juul hangend over een blauw geverfde railing tegen een blauwe achtergrond

‘Instant’ informatie 

Dyslexiebestanden zijn echter geen passend hulpmiddel meer voor de taken die Juul nu moet doen. Bovendien kan veel informatie die ze tijdens haar stage nodig heeft niet op voorhand in een dyslexiebestand worden omgezet. Kees de Lange staat dus voor een belangrijk vraagstuk: hoe komt hij tot een alternatieve oplossing, waarmee Juul in de nieuwe situatie wel geholpen is? “Juul heeft nu de meeste behoefte aan ‘instant’ informatie. Informatie die direct en ter plekke beschikbaar is. Bijvoorbeeld een briefingsdocument, de laatste notulen, een script of draaiboek.” Om tot een goed antwoord te komen kan het SETT-model, verder uitgelicht in dit artikel, van pas komen.

Razendsnel

Al snel begreep Kees de Lange dat hij moest zoeken naar een tool die digitale informatie ter plekke omzet naar een alternatieve leesvorm. Een oplossing die voor Juul net zo gemakkelijk, plezierig en effectief is als voorheen haar dyslexiebestanden. Al Googelend kwam hij uit bij de conversiedienst van Dedicon. “Met deze tool kan Juul bestanden omzetten naar elke gewenste leesvorm. Dat gebeurt razendsnel, helemaal automatisch. Zo kan ze allerlei teksten omzetten naar audio. Of een script op papier omzetten naar een digitaal bestand. En dat in een paar minuten tijd.” De toekomst zal moeten uitwijzen of Juul hiermee voldoende geholpen is. “Over een paar weken gaan we samen met Juul evalueren. Uiteraard aan de hand van de 3G’s Gemak, Genot en Gewin en rekening houdend met de eisen die de situatie stelt.”

Meer over passende leermiddelen

Image
Hans Beerens, productmanager bij Dedicon
Hans Beerens
Productmanager en toegankelijkheidsexpert