“Naar een reguliere school als je blind bent? Doen!”

Twan vertelt over zijn ervaringen

“Ja, dat zou je als kop van het artikel moeten schrijven: ‘Als het kan, kies dan voor regulier onderwijs.’” Twan Driessen (17) heeft net zijn vwo-diploma gehaald. Maar dat ging niet altijd zonder slag of stoot. Twan is namelijk blind, en ja, dat betekent dat je dan wel eens ergens tegenaan loopt. Letterlijk en figuurlijk.

Beter voorbereid

In de vele contacten met andere blinde jongeren merkt Twan wel dat er verschil is of je als blinde leerling regulier of speciaal onderwijs hebt gehad. “Ik heb er bewust voor gekozen om naar een reguliere school te gaan. Dat heeft mijns inziens het voordeel dat je beter voorbereid bent op de maatschappij. Een voorbeeld: als ik iets deed wat eigenlijk ‘not done’ was, dan werd ik door de ‘ziende’ leerlingen om mij heen al snel ‘bijgestuurd’. Zo had ik al snel door wat wel of niet oké is om te doen.” Twan pleit er dan ook voor dat meer blinde kinderen voor regulier onderwijs zouden moeten kiezen. “Als je het aankan natuurlijk. Als blinde moet je straks toch ook gewoon in de samenleving functioneren?”

Twan (1) Twan (2) Twan (3)

Obstakels

De afgelopen zes jaar zat Twan op het Pax Christi College in Druten. “De eerste twee jaar vielen wel vies tegen. Toen wilde ik er ook bijna mee stoppen. Want als blinde leerling op een reguliere school was ik erg afhankelijk van de goodwill van andere leerlingen. Om mij op sleeptouw te nemen, door de school te loodsen, naar het klaslokaal van de volgende les, daar had niet iedereen echt zin in.”
Vooral dankzij de hulp van docenten, de vele bijlesuurtjes, begeleiding van een Visio-AOB’er én zijn eigen inzet en doorzettingsvermogen, heeft Twan het atheneum met succes kunnen doorlopen. “Ik koos voor de richting E&M (Economie & Maatschappij). Een groot obstakel daarbij waren vooral de visuele elementen in de vakken. Bijvoorbeeld grafieken bij wiskunde, onderdelen van aardrijkskunde zoals het klimaat, of neem nou de kunstvakken. Als je nog nooit hebt gezien, dan is beeldvorming erg lastig. En met voelbare tekeningen en reliëfboeken kon ik niet goed uit de voeten.”

Aangepast lesmateriaal

Behalve de hulp en begeleiding van zijn docenten beschikte Twan over aangepaste schoolboeken en lesmaterialen van Stichting Dedicon. Noodzakelijk als je blind bent. “Ik gebruikte vooral edu-tekstbestanden en gesproken schoolboeken in DAISY. En dat werkt heel goed. Daarover heb ik niets te klagen.” En de toetsen en examens dan? “Ook die kreeg ik in een andere leesvorm. Of ik deed ze mondeling. Maar inhoudelijk waren het nagenoeg dezelfde toetsen en examens als die ziende klasgenoten kregen.”

 

Edu-tekstbestanden

Edu-tekstbestanden zijn toegankelijke tekstbestanden voor blinden en slechtzienden. Zonder opmaak, met een duidelijke structuur en ze zijn aanpasbaar. Edu-tekstbestanden zijn vooral geschikt voor blinde mensen die werken met een brailleleesregel. Maar ze kunnen ook worden voorlezen door een computer, zodat ook mensen met dyslexie ermee kunnen werken. 

 

DAISY audiobestanden

De audioboeken die we bij Dedicon produceren, maken we altijd in DAISY-formaat, te gebruiken op computer, laptop, iPad of mobiele telefoon. DAISY staat voor Digital Accessibel Information System. Aan deze audiobestanden is een handige index toegevoegd. Daarmee kun je navigeren door het bestand, zonder alle audio van begin te hoeven afspelen. De bestanden zijn via spraak of met een brailleleesregel te bedienen. Daarnaast kan de gebruiker makkelijk digitale boekenleggers toevoegen en de afspeelsnelheid naar wens aanpassen.

Adviesraad

Twan Driessen is een goede bekende van Dedicon, de organisatie die de teksten en beelden in zijn studieboeken toegankelijk heeft gemaakt. Hij is namelijk lid van Club Orange, de jongerenadviesraad die Dedicon te pas en te onpas adviseert hoe we onze producten kunnen verbeteren. Ook helpen de jeugdige leden mee met het testen en onderzoeken van innovaties en ideeën. Want aan goede ideeën geen gebrek bij Dedicon.

Duidelijke visie

Twan heeft zo zijn ideeën over ‘hoe het beter kan’. Hij ‘ziet’ al een hele reeks Donald Ducks in braille voor zich. Of alle nummers van Suske en Wiske. In audio kan ook, maar die tekeningetjes in reliëf erbij, dat hoeft voor hem niet per se. Ook over de samenstelling van Club Orange geeft Twan advies; welke leden Dedicon zou moeten werven om écht stappen te kunnen maken. Dat deze jongen een drive en een duidelijke visie heeft, dat mag helder zijn. Zo heeft hij duidelijke plannen voor de nabije toekomst: zelfstandig zijn eigen weg vinden, op kamers gaan - net als zoveel andere leeftijdsgenoten - en een HBO-studie volgen. Social work lijkt hem wel wat. Twan komt er wel!

Afbeelding
klantenservice Dedicon

We helpen je graag verder!

Heb je een vraag over aangepaste schoolboeken of het bestellen daarvan? Onze klantenservice helpt je graag verder! T: 0486 486 486

Publicatiedatum: 24 juni 2020 Laatste update: 3 months geleden