Mireille gaat op eindexamen

“Lees je in, vraag wat mogelijk is!”

“Mijn tip is misschien een open deur, maar begin op tijd!” Mireille de Muijnck is 16 als ze volgend jaar haar VWO-diploma in ontvangst mag nemen. “Ik heb een klas overgeslagen op de basisschool én ben een vroege leerling, vandaar,” legt ze uit. Zelf begon ze vorig jaar al met het regelwerk rondom haar examens. “Lees je in, vraag wat op jóuw school mogelijk is. Wat kan wel, wat niet? Zo mag ik mijn examens bijvoorbeeld in een aparte kamer maken. En worden ze verdeeld over twee tijdvakken.”

“Dat ik regulier onderwijs heb gevolgd, heeft me denk ik wel zelfstandiger gemaakt. Alles wat ik gebruik, is van mezelf. Gaan er hulpmiddelen kapot, dan moet ik zelf nieuwe regelen. Wil ik examen kunnen doen, dan zal ik dat zelf aan moeten vragen. Als het nodig is, krijg ik  natuurlijk wel hulp van mijn ouders of eventueel van instanties. Maar ik ben waarschijnlijk meer op mezelf aangewezen dan wanneer ik op een speciale school zou hebben gezeten.

Dat kan natuurlijk een groot voordeel zijn als ik straks op kamers ga. Wat ik wil gaan studeren? Psychologie en filosofie. Het interessante aan psychologie vind ik het onvoorspelbare aspect. Waar je bij natuurkunde ongeveer weet welke kant een proces op gaat, zo is dat bij psychologie niet te voorspellen. Dat vind ik mooi.”

“Op dit moment bestel ik mijn lesmateriaal nog via het account van mijn moeder. Zij weet goed de weg binnen de online omgeving van Dedicon en helpt me hier dan ook nog mee. Maar ik kan me voorstellen dat ik straks mijn eigen account krijg. Ik geloof dat de meeste boeken voor het eerste studiejaar ook al in de collectie zitten. En wat we missen, bestellen we met een productieverzoek, dat is meestal geen enkel probleem.”

[Tekst gaat verder onder foto Mireille]

Profielfoto Mireille

Pagina vermist

“Het is natuurlijk wel eens voorgekomen dat er stukken uit boeken ontbraken. Soms een afbeelding, soms ineens 10 pagina’s. Dat werd door mijn ouders dan snel gescand zodat ik verder kon, maar we hebben het natuurlijk wel bij Dedicon gemeld, zodat het aangepast kon worden, ook voor toekomstige gebruikers. En we kregen het daarna alsnog na geleverd.”

“Ik heb de ziekte van Leber en ben al vanaf mijn geboorte blind. Ik ben van mijn tweede tot vijfde naar een peuterrevalidatiegroep van Visio gegaan en daarna wekelijks naar een doe-praat-groep waar we bijvoorbeeld kookten of soms in kleine groepjes naar de bibliotheek liepen. Ik lees braille, maar ik vind het vermoeiender dan luisteren, dus mijn brailleleesregel gebruik ik eigenlijk alleen bij wiskunde. Voor alle andere vakken gebruik ik edu-tekstbestanden, die ik laat voorlezen door mijn schermlezer.”

Eindexamen

“De tussentijdse schoolexamens worden door mijn docenten toegankelijk gemaakt. Maar met landelijke eindexamens kan dat natuurlijk niet, omdat ze die niet van tevoren in mogen zien. Het is daarom heel fijn dat Dedicon dat wel kan en het op die manier voor mij mogelijk maakt om eindexamen te doen.”

“Mijn examenbundels kwamen helaas ruim een maand later binnen dan gehoopt, dus dat was jammer. Maar al mijn gewone schoolboeken waren wel op tijd binnen, dus ik heb geen lesstof hoeven missen dit jaar.” 

Club Orange

"Sinds dit jaar ben ik lid van Club Orange, de jongerenadviesraad van Dedicon. Een vriend van me vertelde erover. Ik heb toen gebeld dat ik ook graag lid wilde worden en dat mocht. Ik heb nu één bijeenkomst bijgewoond en ik vind het een mooi initiatief. Vaak merk je dat dingen voor je ingevuld worden, daarom is het juist zo goed dat Dedicon dat niet doet, maar juist vráágt naar onze mening. Via Club Orange heb ik meegewerkt aan een project om de toegankelijkheid bij het Verzetsmuseum te verbeteren. Mijn bijdrage bestond uiteindelijk uit het verbeteren van details, want ze hadden het eigenlijk al best goed op orde, maar het is me goed bevallen. Dus ik hoop dit soort dingen in de toekomst vaker te mogen doen!”