goedekennis.nl >> Tips >> Ontwerp je eigen voelbare tekeningen

Ontwerp je eigen voelbare tekeningen

Heb je de beschikking over een zwel-oven en wil je zelf voelbare tekeningen gaan maken? Hier lees je waar je rekening mee moet houden bij het ontwerpen van voelbare tekeningen. 

Ontwerp je tekening in 10 stappen

  1. Geef de afbeelding in 2D weer. Een perspectieftekening van bijvoorbeeld een kubus wordt ervaren als tegen elkaar aan gelegde vlakken. Zo’n tekening is alleen zinvol wanneer je wilt uitleggen wat perspectief is.
  2. Maak lijnen voelbaar door er een rand ‘wit’ omheen te laten. Een randje leeg laten geeft ruimte om de lijn te voelen. Maak deze rand ook weer niet té breed, dan loop je de kans dat de leerling denkt dat de lijnen niet aan elkaar horen.

  3. Wees consequent in je aanpak. Geef bijvoorbeeld water altijd weer in fijne stipjes.

  4. Maak de tekening niet groter dan twee kinderhanden naast elkaar (zodat het kind overzicht kan houden) en niet kleiner dan één kinderhand (om ruimte te geven voor details).

  5. Een lijntekening van een figuur wordt een stuk gemakkelijker te herkennen door vulling toe te voegen. Zo weet de lezer wat binnen de figuur valt en wat niet.  Gebruik bij voorkeur een fijn stippeltjespatroon (dat niet aanvoelt als aparte stippeltjes, maar als ‘vulling’. Als dit niet functioneel is (omdat je bijvoorbeeld iets in het figuur wil schrijven) bekijk dan of je de omgeving rond het figuur op kan vullen.

  6. Houd er rekening mee dat een leerling de dingen die staan afgebeeld heel letterlijk opvat en dat hem geen (goed voelbaar) detail zal ontgaan.

  7. Probeer bij de keuze voor bepaalde lijnen rekening te houden met wat de lijn afbeeldt. Gaat het om iets delicaats als spinrag of een haartje? Gebruik dan een fijn lijntje en bij grove dingen een grovere lijn.

  8. Let er bij het ontwerpen van een tekening op dat je het verschil tussen de dunste en de dikste lijn niet te groot is. Als je zowel hele dunne als hele dikke lijnen gebruikt, is de kans groot dat of de dunne lijnen niet te voelen zijn of de dikke lijnen kapot bakken in de zwel-oven.

  9. Probeer niet te veel in één tekening te zetten. Alles wat niet noodzakelijk is leidt af. Werk daarom, als dat nodig is, met meerdere tekeningen. Bijvoorbeeld één tekening om een overzicht te geven van waar iets zich bevindt. En een nieuwe tekening om de details van het object te laten zien. Dat kunnen een tekening van het oog als geheel en een tekening van de werking van de pupil in schematische weergave zijn.

  10. Voel na het zwellen altijd even zelf aan de tekening om te beoordelen of hij goed voelbaar en duidelijk is.

Deze richtlijnen zijn afkomstig van het project (Ver)ken Je Wereld. Meer informatie over dat project, vind je op: www.eduvip.nl en www.tactieletekeningen.nl.

Ben je op zoek naar uitgebreidere richtijnen. Hier vind je zeer uitgebreide Engelstalige richtlijnen: www.brailleauthority.org/tg/.

Tekenprogramma's 

Alle tekenprogramma’s zijn bruikbaar om tactiele tekeningen te maken. Het toevoegen van braille kan lastig zijn. Er zijn tekenprogramma’s voor het ontwerpen van voelbare tekeningen, waarin je daar zelf geen oplossing voor hoeft te bedenken, waaronder TactileView.

19 juli 2016Tags: voelbare tekeningen, braille