14 artikelen

Sorteren op:
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Teun
    "Ik houd energie over dankzij voorleesapp LEX!"
    Teun is slechtziend en gebruikt de voorleesapp LEX voor zijn studie Social Work. Hoe gebruikt hij de app? En wat zijn de voor- en nadelen?
  • Uitleg
    Afbeelding
    Leerling in een klas steekt de hand omhoog
    Wat kun je met welke leesvorm?
    Bij Dedicon zijn aangepaste schoolboeken te bestellen in verschillende vormen. Maar wat zijn de verschillende gebruiksmogelijkheden?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Moeder Annelies en zoon Timo kijken samen op een laptop
    De zoektocht van een moeder...
    We spraken met moeders van schoolgaande kinderen. Allemaal zoeken ze antwoorden op grote vragen: Wat is er toch met mijn kind aan de hand? Waarom is het schoolplezier weg? Is er misschien sprake van dyslexie? In een reeks portretten nemen moeders ons mee in hun zoektocht en de rol van dyslexie hierin.
  • Tips
    Afbeelding
    kind leest aan tafel een jeugdboek
    Boeken voor kinderen met een leesbeperking
    Wat als leerlingen moeite hebben met lezen, omdat ze dyslexie hebben, slechtziend of blind zijn? Ook zij moeten toegang hebben tot de mooiste leesboeken. Wat zijn de mogelijkheden?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Zorgcoördinator Ellen op haar werk
    Zorgcoördinator Ellen over gesproken boeken
    Zorgcoördinator Ellen is enthousiast over gesproken boeken. Bestellen, aanklikken en meteen streamen. Ze ziet dat het voor haar leerlingen met dyslexie werkt.
  • Tips
    Afbeelding
    Docent en student samen aan tafel terwijl ze iets op de laptop bekijken
    Aangepaste schoolboeken bestellen?
    De educatieve collectie van Dedicon bestaat uit duizenden aangepaste schoolboeken. Maar hoe kies je en in welke vorm? Enkele handige weetjes.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    twee voeten voor een vraagteken met links en rechts een pijl
    De juiste leesvorm voor Coen (CVI)
    Coen heeft een oogziekte die hem belemmert bij het lezen. Daarom leest hij schoolboeken in gesproken vorm, met een speciale voorlees-app. Hoe is de keuze voor deze aangepaste leesvorm gemaakt?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    portret van een tiener in het bos
    Ole heeft CVI (cerebrale visus stoornis)
    Ole heeft CVI (cerebrale visus stoornis). Hoe gaat hij daarmee om op school? Welke hulpmiddelen gebruikt hij bij het leren en welke ondersteuning krijgt hij in de klas? Je leest het in dit interview.
  • Tips
    Afbeelding
    Jongen zit met koptelefoon op achter laptop en is aan het schrijven
    Gesproken boeken versus dyslexiebestanden
    We krijgen vaak de vraag binnen: wat is nu eigenlijk het verschil tussen een dyslexiebestand en een gesproken boek? Bekijk de tabel.
  • Tips
    Afbeelding
    Muziekdocent helpt leerling bij het bespelen van een viool
    Tips voor muzikanten en muziekdocenten
    Ben je een muzikant met een visuele beperking? Of geef je muziekles aan blinde of slechtziende leerlingen? Dan hebben we een handig overzicht met tips voor je samengesteld, waarmee je nog meer plezier kunt halen uit muziek.
  • Uitleg
    Afbeelding
    leerling in de klas met koptelefoon
    Wat is beter: boeken lezen of boeken luisteren?
    Veel mensen vragen zich af of luisteren slechter is dan luisteren? En of je niet lui wordt van lezen. Lees hier de antwoorden.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Toke met een brailleboek in haar handen
    Als AOB-er raak ik nooit uitgeleerd
    Toke is AOB’er, voluit ambulant onderwijskundig begeleider, bij Koninklijke Visio. Ze begeleidt leerlingen met een visuele beperking die naar een reguliere basisschool gaan. Goede kennis was benieuwd naar de ins- en outs van haar vak en naar haar persoonlijke drijfveren.