15 artikelen

Sorteren op:
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy en haar moeder Astrid aan de keukentafel
    ‘Er is iets niet pluis, maar wat?’
    Evy (12) heeft dyslexie. Maar voordat ze deze diagnose kreeg, ging er wel het een en ander aan vooraf. Al vanaf groep 3 kreeg Evy steeds meer moeite met lezen. Wat was er aan de hand? Moeder Astrid vertelt over hun zoektocht.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy met schooltas en haar moeder op de achtergrond
    ‘Zou het toch dyslexie kunnen zijn?’
    Ondanks extra begeleiding, Ralfi lezen met andere kinderen en ook thuis veel oefenen bleef Evy achter met lezen. Langzaamaan rees het vermoeden dat Evy mogelijk dyslexie zou kunnen hebben.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy zit met een ipad op de bank in de woonkamer
    ‘Hoe kies je het beste dyslexiehulpmiddel?’
    Astrid, de moeder van Evy (12), ging op zoek naar een passend dyslexiehulpmiddel. Geen gemakkelijke zoektocht, maar na het zien van enkele demo's werd de knoop doorgehakt en viel de keuze op een dyslexieprogramma.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy maakt huiswerk aan haar bureau
    ‘Wel even wennen aan die robotstem’
    Omdat schoolresultaten achterbleven ging Evy op advies van haar meester aan de slag met een dyslexieprogramma. Dat was in het begin wel even wennen, maar nu heeft Evy er profijt van.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Evy (12) zit met opgetrokken knieën en mobieltje in haar hangstoel
    ‘We gaan nu ook andere leesvormen uitproberen’
    Evy (12) heeft dyslexie. Moeder Astrid vertelt hoe haar dochter is geholpen met aangepaste schoolboeken en extra begeleiding. Inmiddels zit Evy in groep 8 van de basisschool.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Sandra met haar zoons Mitchell (rechts) en Giovanni
    'Fijn om de gesproken boeken eerst uit te proberen'
    Sandra 's zoon Mitchell heeft dyslexie. Ze vertelt over hun ervaringen met de gesproken boeken op de LEX voorleesapp en het bestellen ervan.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    mentor Ina Yilmaz
    'Meer zelfvertrouwen bij leerlingen met dyslexie'
    Ina Yilmaz is mentor in de onderbouw op een middelbare school. Ieder jaar heeft ze wel leerlingen met dyslexie in haar mentorklas. 'De voorleesapp LEX is een uitkomst.'
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Sem (13) lacht in de camera, vest met hoodie, armen over elkaar
    'Geen gesjouw met zware boekentas'
    Sem heeft dyslexie en gaat voor het eerst naar de brugklas. Hij ontdekt dat de gesproken schoolboeken op de voorleesapp LEX best handig zijn.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Rafiq speelt op zijn computer een game
    'Minder tijd kwijt aan huiswerk, meer tijd om te gamen!'
    Rafiq (14) ging het afgelopen jaar naar de brugklas. Best lastig, want Rafiq heeft dyslexie. Gelukkig kreeg hij hulp van een coach én een handige voorleesapp.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Marielle (r) samen met haar dochter Dafne
    Dafne (13) heeft dyslexie
    Dafne heeft dyslexie en gaat naar de brugklas. Moeder Mariëlle vertelt over de onzekerheden die daarbij komen kijken, de hulp van een dyslexiecoach en over de voorlees-app LEX.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Docent Matulessy
    Docent Matulessy introduceert voorlees-app LEX
    Carlien Matulessy, docent Nederlands, introduceerde enkele jaren geleden de voorlees-app LEX op haar middelbare school. Dat ging niet zonder slag of stoot. Luister naar haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    twee voeten voor een vraagteken met links en rechts een pijl
    De juiste leesvorm voor Coen (CVI)
    Coen heeft een oogziekte die hem belemmert bij het lezen. Daarom leest hij schoolboeken in gesproken vorm, met een speciale voorlees-app. Hoe is de keuze voor deze aangepaste leesvorm gemaakt?
  • Ervaringen
    Afbeelding
    jongen in de klas luistert met oortjes en zijn mobiele telefoon
    Wat vinden leerlingen van de LEX voorlees-app?
    Leerlingen Laurens en Casper laten ze zien hoe de LEX voorlees-app werkt en wat het betekent om hiermee hun schoolwerk te doen. Ook dyslexiecoördinator Miranda vertelt over haar ervaringen.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Toke met een brailleboek in haar handen
    Als AOB-er raak ik nooit uitgeleerd
    Toke is AOB’er, voluit ambulant onderwijskundig begeleider, bij Koninklijke Visio. Ze begeleidt leerlingen met een visuele beperking die naar een reguliere basisschool gaan. Goede kennis was benieuwd naar de ins- en outs van haar vak en naar haar persoonlijke drijfveren.
  • Ervaringen
    Afbeelding
    Mariska Bauer omringd door haar 4 zoons
    Twee zoons met dyslexie. Mariska Bauer vertelt
    Mariska Bauer bestelt al enkele jaren aangepaste schoolboeken bij Dedicon. Twee van haar zoons hebben dyslexie. 'Met de aangepaste boeken kunnen ze zelfstandig werken.' Mariska vertelt over haar ervaringen.